måndag, mars 28, 2005

En optimerad hemsida innehåller relevant information!

Har du någon gång löst ett problem? Tog du betalt? Om ja så är du säkerligen i konsultbranschen och är van att ta betalt för att lösa problem. Om du säger nej, alltså inte tagit betalt, så är sannolikheten ändå stor att du har en kunskap som fler skulle betala för att få ta del av.

Jag har vid flera träffar där vi samlats för att lyssna på olika talare stött på andra personer som gratis och frivilligt delar med sig av sina egna erfarenheter och löser problem åt andra kollegor. Behjärtansvärt och det ger nog även en viss status i gruppen. Men vore det inte bra att kunna ta betalt för denna kunskap, eller i varje fall höja intresset på hemsidan genom att använda kunskapen på ett annat sätt.

Sätt upp en hemsida inom ditt verksamhetsområde där du ger råd och tips om just din bransch till andra kollegor. Ta betalt per fråga som ställs via e-post. Samla svaren i en bok och sälj denna på hemsidan som en manual över de vanligast förekommande frågorna inom din bransch och hur man löser dessa. Lägg in korta notiser på din egen hemsida som hänvisar till hemsidan med alla tips och råd. Länka tillbaks till din ursprungliga hemsida från sidan med tips och råd.

Det bästa av allt är att du kan tillåta andra att länka till din hemsida med tips och råd. De kan t.o.m få publicera material genom att ange källa. Du får då en hemsida med många ingående länkar. Viktigt för en bra sökmotoroptimering. Denna sida länkar sedan till din ursprungliga hemsida och vice versa.

Hög ranking och hög relevans = bra sökmotoroptimering. Förutom effekten att du kan hitta ett område där du kan sälja din kunskap till andra, så kanske du byter till att bli konsult på heltid. Välkommen in i spelet!

// Peter I

Sökmotormarknadsföring, förslag på målgrupper för samverkan.

Med anledning av tidigare skrivna inlägg vill vi ge er ett antal exempel på målgrupper!
  • Bröllop - kläder, presenter, blommor, skor, festarrangörer, konditor, catering
  • Husägare - trädgård, brädgård, järnaffär, vitvaruhandel, inredning, möbler, färghandel
  • Småföretagare - bokföring, juridik, hemsidor, telefonservice, marknadsföring, nätverk
  • Barnfamiljer - leksaksbutik (presentlistor till/från kompisar), barnkläder, barnsäkerhet, friluftsverksamhet.
  • Inom B2B fungerar det likadant. Företag vill ha färre och bättre leverantörer som kan leverera mer.

Det här är några exempel för att få fart på din egen hjärnverksamhet kring vilka du kan samverka med.

// Peter I

Optimera din hemsida och vinn nya kunder!

Jag ska ge ett exempel som bygger vidare på fg text om samverkan i den fysiska världen och hur man omsätter detta till Internet.

Med samma företag som du samverkar med runt en broschyr kan du också samverka med på Internet. Genom att samverka med varandra på Internet ökar ni era hemsidors möjligheter till bättre positioner på sökmotorernas resultatlistor. Hur förklarar vi sist i texten.

På din hemsida publicerar du länkar till de övriga företagen du samverkar med. Alla de företag som samverkar med varandra har länkar till varandra. Ett korsvis länkande.

Varje företag har levererat material till er broschyr/folder och anger även i denna adressen till sin egen hemsida där man presenterar fler tips och råd inom sitt område. Kanske att ni t.o.m. lägger till en funktion där ni lägger upp tips på presentlistor. T.ex. en lista med förslag på presenter till Mors Dag eller en mer allmän lista med födelsedagsförslag till far i huset.

Företagen i gruppen publicerar sedan de övriga företagens tips på sin hemsida som små rubriker inom respektive område. Länken går till det företag som levererar rubriken.

Effekten blir att ni alla kommer att ha ett mycket omfattande och intressant material som vänder sig till husägare. Det allra viktigaste för en bra sökmotoroptimering är att ha relevant innehåll på sin hemsida och bra samverkande företag med relevanta hemsidor.

Som sagt är det enkelt att hitta andra företagsbrascher där en bra optimering av hemsidan leder till vinster för alla inblandade företag. Här följer några punkter på de vinster man vinner inom sökmotoroptimering genom samverkan med andra företag.

Så här förbättrar du din position på sökmotorernas resultatlistor genom samverkan.
  • Fler länkar från andra hemsidor som pekar på din.
  • Relevant innehåll på hemsidan. Den är intressant för besökaren.
  • Hemsida som uppdateras med jämna mellanrum.
  • Fler besökare genom att du har fler vägar in.
  • Andra hemsidor som vill citerar din hemsida då du har bra relevant innehåll.
  • Högre grad av personer som går från besökare på hemsidan till kunder.

Lycka till!

// Peter I

Så här slår samverkande företag ut all lokal konkurrens!

Företag som samverkar med varandra kan enkelt cementera sin egen marknadsposition på sin egen geografiska marknad. Det här kan enkelt göras på Internet likväl som i den fysiska världen.

Om vi börjar med den fysiska världen. Det enda som krävs av dig som företagare är engagemang, samarbetsvilja och en vilja att dela på kostnader. Driver du ett företag som t.ex. säljer en produkt eller tjänst till husägare/villaägare/fritidshusägare så får du här ett konkret exempel.

Exemplet är lätt att flytta över till andra branscher och kräver som sagt enbart lite engagemang, samarbetsvilja och en vilja att dela sina kostnader med andra. Vad är då haken? Låter det lite för bra för att vara sant? Här kommer exemplet!

I en kommun finns ofta en viss förtätning av företag inom vissa branscher. Handlare ligger utefter gågatan och industrin på industriområden. Om jag nu vill kunna vara med på så många platser som möjligt så kan jag omöjligt som företagare ha butik eller kontor på alla platser som besöks av min potentiella kundgrupp som i detta fall utgörs av husägare.

Lösningen är samverkan. Samverkan har vi hört om jämt och ständigt men det har sällan resulterat i några konkreta affärer. Om vi samarbetar med andra företag som säljer produkter till husägare. Det kan röra sig om tygbutiken som säljer gardiner, möbelhandlaren, järnaffären som säljer spik och virke och färghandeln. Vi tar bara några av alla de som säljer varor och tjänster till en husägare. Hur ska då alla dessa företag samarbeta?

Jo! Genom att skapa en liten broschyr/folder som heter "Tips för husägaren" så kan alla samverkande företag få en broschyr/folder som mottagaren verkligen har nytta av. Den innehåller konkreta tips och råd om olika områden som är knutan till husägarens våndor och frågeställningar.

Alla samverkande företag får ett eget kapitel där amn ger tips och råd om just sitt verksamhetsområde. Man kan t.o.m. få nationellt kända personer inom branschen att skriva ett kapitel. I det aktuella fallet kanske man kan ha ett Timell avsnitt?

Hur flyttar man över det här tänket till webben och till respektive företags hemsida?
Det är vad nästa text på denna sidan kommer att handla om.

// Peter I

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet