torsdag, april 28, 2005

Vilka var de populäraste sökorden under Mars på Google?

Enligt Googles Zeitgeist var de populäraste sökorden i Sverige under mars månad:
1. britney spears
2. aftonbladet
3. paris hilton
4. påsk
5. blocket
6. lexikon
7. lunarstorm
8. snyggast
9. hästar
10. dc++

Vi får se vad som kommer under april månad.

måndag, april 25, 2005

Google ändrar från pay-per-click till pay-per-show!

Google meddelade idag att man kommer att ändra sitt sätt att ta betalt för annonsering. För att få bort klick fuskarna så har man beslutat sig för att ändra så att du som annonsör får betala per tusen visningar av annonsen istället för varje klick på din annons.

Det här innebär att texten i dina onlineannonser behöver ha ordentlig spets i sitt budskap om du nu måste betala för tusen visningar istället för antal klick. Det kan också innebära färre annonser och ett högre pris på annonseringen då ingen vill ligga långt ner med en annons som man får betala för oavsett antal klick på annonsen.

Det kommer också att gå att köpa annonsplats på specifika hemsidor som ingå i Googles annonsnätverk.

Du kan alltså bestämma vilka eller vilken hemsida du vill synas på. En bra tjänst då det inte alltid är så att man vill synas på de sidor som återfinns i Googles annonsnätverk. Mer effektivt och förhoppningsvis högre relevans. Pris? Inte angivet!

Än så länge testas dessa tjänster hos ett fåtal utvalda annonskunder i USA.

onsdag, april 20, 2005

Google stoppar automatiska sökmotoroptimeringsverktyg!

Som vi sagt tidigare så arbetar Papangoo med manuell sökmotoroptimering och analyser vilket gör att vi inte påverkas av Googles åtgärd.

Nu har Google identifierat och lanserat ett spionprogram som identifierar automatiska programvaror som ofta används vid sökmotoroptimering och för att analysera rankingen på resultatlistorna.

Google's War on Webmasters Continues, Tools Targeted
A few days ago, Google began to employ a "spyware detector" that will in some cases block OptiLink through the use of a cookie and a human visible "ransom note".

The use of Google from "normal" browsers is not effected -- it is only specialized programs such as OptiLink that are targeted by Google's change with the result that OptiLink can be blocked from Google for two or more hours.

Notisen hämtad från http://www.threadwatch.org/node/2321.

söndag, april 17, 2005

Länkstrategier inom sökmotoroptimering.

Mycket finns att säga inom området som hanterar att bygga en länkstrategi för sin hemsida. Många oseriösa företag erbjuder snabba resultat inom sökmotormarknadsföring. Ofta använder dessa företag olika typer av mindre eller helt oseriösa länkstrategier som länkfarmer (en sida med bara en massa länkar) eller korsvis länkande mellan hemsidor som inte har något gemensamt med varandra.

Google hanterar länkar i ett sk länkfilter.
Google arbetar med ett sk länkfilet. Precis som de lägger nya hemsidor för utvärdering i en sk. sandbox, så lägger man länkar till företagens hemsidor i ett sk filter. Det innebär att om du får en ny ingående länk, någon länkar till din hemsida, så har inte den länken sitt fulla värde direkt. Google eftersträvar kontinuitet och relevans hos länkar. Ju längre länken finns kvar till din hemsida desto högre värde får den = kontinuitet i länkstrategin. Varje länk har ett värde som är kopplat till den länkande hemsidans PagaRank. En hemsida med högt PageRank har ett högre värde på sina länkar till din hemsida, jmf med en hemsida med lågt PageRank. PageRank bygger i sin tur på sidan innehåll som ska vara relevant i förhållande till titel och metataggar. Google tar även hänsyn till hemsidans relevanta inkommande länkar för att öka en sidas PageRank.

Desto längre som länken ligger kvar till din hemsida, desto mer höjs värdet av denna länk. Google har kopplat relevans till kontinuitet i sitt länkfilter. Har en länk t.ex. värde 4 så slår kanske bara värdet 1,5 igenom den första tiden för denna länk. Med tiden höjs värdet närmare det fulla värde som länken har och höjer därmed din hemsidas PageRank och relevans.

Länkar från företaget som utvecklar eller sökmotoropitmerar företagets hemsida.
Denna typ av länkar är helt onödig för ditt företags hemsida om du inte är inom samma bransch, då de istället blir mycket värdefulla. Om jag t.ex. söker på "webbutveckling dalarna" och får upp ett hotell i Avesta så kan man fundera hur relevant detta resultat är för hotellet. I den text som sedan sökmotorn visar i sitt resultat återfinns ofta en text liknande denna:
(...webbutveckling av Hotell XX i Avesta gjord av företaget Webbutvecklarna i Webbstad...

Det enda denna länk gör är att den marknadsför webbutvecklarföretagets hemsida via hotellts hemsida. Den som vinner på detta förfarande är webbutvecklarföretaget och inte hotellet som betalat för att få sin sida hemsida producerad och sökmotoroptimerad. Så se upp med om ni fungerar som annonspelare åt ert webb utvecklarföretag. Den tagg man ska leta efter i sin kod heter oftast:
'<'META name="Author" content="Hotell XXs hemsida producerad av Webbutvecklarföretagets läs mer på www.webbutvecklar.se"'>'

Ungefär på detta sätt marknadsför ibland ditt webbutvecklarföretag sig via din hemsida. Denna typ av länkar försöker Google motarbeta då de inte innehåller en relevant länk till webbutvecklarföretagets hemsida. Men denna typ av länkar fungerar så att webbutvecklarföretaget får en mängd länkar till sin hemsida vilket höjer positionen på resultatlistorna hos sökmotorerna. Det är inte ett helt enkelt jobb att motarbeta denna typ av ofrivillig länkning via kunders hemsidor.
För dig som ägare av en hemsida så kan det vara av vikt att påpeka för webbutvecklare och sökmotoroptimeringsföretag att ni inte vill fungera som reklampelare för det tilldrar er hemsida fel typ av uppmärksamhet från sökmotorera som kan komma att verka negativt på era relevanta länkar till andra sidor, interna som externa sidor.

För visst var det ni som kund som betalade för ett uppdrag och inte webbutvecklarföretaget som betalde för annonsutrymme?

Utveckla en strategi tillsammans med företag inom samma område.
Att få ingående länkar och att länka till företag som verkar inom ditt verksamhetsområde är relevant. Bilhandlare länkar till bilverkstan, bilrekonditioneringsföretag och biltvättar. Hotell länkar till besöksmål och aktiviteter. Webbutvecklare länkar till webbhotell och sökmotoroptimeringsföretag.
Genom relevanta länkar så vinner alla som bidrar med denna typ av länkstrategi till att man ökar möjligheterna till en bra placering på sökmotorernas resultatlistor.

Vad ska jag göra för att få ingående länkar?
För att arbeta effektivt med en bra länkstrategi så krävs det ett långsiktigt arbete och en strategi. Jag kan ge er några exempel på en länkstrategi nedan:
- Relevant information så att fler vill länka till dig!
Utbyt information med företag som återfinns inom närbesläktade verksamhetsområden. T.ex. järnaffären som samarbetar med växthusföretaget och plantsäljare. Tillsammans skapar de ett mycket intressant innehåll som man kan se att fler skulle vilja länka till.
- Skriv intressanta artiklar.
Alla vi som är företagare har alltid något inom vårt verksamhetsområde att berätta. Skriv en artikel om något som ligger dig varmt om hjärtat inom ditt verksamhetsområde. Använd ett enkelt och rakt språk i din artikel.
- Skapa en FAQ sida.
En sida med frågor och svar som besvaras av dig. Kan tyckas som att man ger bort kunskap. Men tänk på att det är skillnad på allmän information och information anpasad för dina kunder företag. Oftast är det senare det man kan ta betalt för, anpassade lösningar för dina kunder.

Det var några enkla steg som du kan använda för att förbättra dina möjligheter att få andra hemsidor att länka till din hemsida.

Har du egna förslag eller känner dig påhoppad som webbutvecklare eller sökmotoroptimerare? Skicka gärna ett mail eller kommentera direkt på bloggen.

tisdag, april 12, 2005

Googles patent finns att läsa! Vad innebär det för SEO?

Vad innebär det att man nu kan läsa hur Google tänkt kring sin uppbyggnad av hur man rankar och bedömmer information på Internet?

Det viktiga med att nu kunna läsa patentet är att man i de olika forum som diskuterar sökmotoroptimering nu kan se hur rätt eller fel man haft i sina diskussioner kring Googles sökmotorranking. Man ska dock ha i åtanke att detta patent är registrerat den 31 december 2003 och att vissa av algoritmerna kan ha plockats bort eller fått mindre vikt, alternativt tvärtom.

Relevant innehåll och korrekt sökmotoroptimering är det enda sättet att se till att ditt företags hemsida fortsätter att hamna högt upp på resultatlistorna. Att bygga länkfarmer, att låta sökmotoroptimeringsföretaget lägga till sin länk på din hemsida i koden och att på andra sätt konstlat bygga ingående länkar till sin hemsida är ett arbete som Google arbetar för att stoppa.

Antalet ingående länkar till företagets hemsida byggs upp under en längre tid. Om du från en dag till en annan erhåller en massa nya ingående länkar så kan detta klassas som att du försöker "spamma" en sökmotor med länkar till din hemsida. Du riskerar att ramla ur indexeringen eller tappa i resultat.

Att se till att hemsidor som länkar till dig även har korrekt länktext är viktigt. Länktexten ska återspegla din sidas innehåll eller titel.

Sidor som återfinns inom samma bransch och länkar till din är mer värdefulla än andra sidor. Dessa länkar får högre poäng i sammanräkningen. T.ex. en bilfirma som länkar till en bilverkstad.

Google's Patent: Information Retrieval Based on Historical Data

Googles patent för att ranka och bedömma sidor på Internet finns att läsa på USA:s patentbyrå. Du hittar en länk till patentet via länken nedan.

Eller kopiera och klistra in följande text

http://appft1.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=
PTO2&Sect2=HITOFF&p=1&u=
%2Fnetahtml%2FPTO%2Fsearch-bool.html&amp;r=
1&f=G&l=50&co1=AND&d=PG01&s1=20050071741&OS=
20050071741&RS=20050071741

Se till att all kod hamnar på samma rad! Långt? Javisst, men det leder direkt till Googles patent.

För dig som vill följa diskussionen kring betydelsen av patentet kan läsa detta genom att klicka på länken diskussion om patentet nedan.

Diskussion om patentet.

Vad betyder detta för sökmotoroptimeringen?

måndag, april 04, 2005

Är alla sökmotorer lika viktiga att synas på?

Levererar sökmotorerna trafik till din hemsida?
Man kan se att när man analyserar statistiken för en hemsida på vilka referers som dyker upp, så finns inte MSN eller Yahoo! med på någon högre andel. Som exempel levererar Google större delen av all trafik till vår hemsida Papangoo.
Är det så som Mike Banks Valentine från RealitySEO.com säger i några av sina artiklar att MSN och Yahoo! är mer intresserade av att styra sina besökare till betalda resultat som PPC-annonser, än till relevanta sökresultat.

Google har färre betalannonser än vad Yahoo! och MSN visar upp på sina SERP. Varför inte be din webbmaster att se över vilka sökmotorer som levererar besökare till din sida.

Ett alternativ är att se till att jobba med bra resultat på Google och med betalannonsering på Yahoo! och MSN för att täcka upp de olika strategier som sökmotorerna använder. Frågan är vem som vill använda en sökmotor som inte levererar relevanta sökresultat!

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet