måndag, juli 25, 2005

Yahoo! Apparently Readying RSS Search

Yahoo! Apparently Readying RSS Search
by Gavin O'Malley, Media Daily News
APPARENT PROOF THAT YAHOO! IS testing an RSS search function appeared online Friday in the form of an RSS search Web site. The site--which would help users navigate the multitude of existing feeds-- became inaccessible later in the day, following press inquiries regarding the subject. A Yahoo! spokeswoman said the company is always testing new and promising services, but refused to comment on RSS search specifically.
With a higher proportion--nearly 60 percent--of served feeds than most other RSS readers combined, Yahoo!'s My Yahoo! RSS reader currently dominates the space, according to numbers recently published by Feedburner, an RSS syndication technology company.

But, one possible explanation for Yahoo!'s drive to innovate and add service features is the space's extremely nascent and immature state. For example, when Feedburner extracted several extremely popular feeds from its calculations, it found that My Yahoo! was the sixth most popular reader in a highly fragmented list of over 20 readers and lead by Ask Jeeves' Bloglines.

Har någon kopierat ditt innehåll på webben?

Google har en ny tjänst som scannar av Internet efter plagierat innehåll. Copysentry, som tjänsten heter, scannar av webben regelbundet efter kopior av den text som du använder på dina sidor och meddelar dig per e-post så fort tjänsten hittar en kopiering. Tjäntsen ska även kunna känna igen delar av din sida, likväl sidor som blivit modifierade utifrån din orginalsida.
Anmäl dig till Copysentry här!

333% i resultatförbättring för Google!

Google kom med sitt resultat för andra kvartalet och visade en ökning i vinst jmf med fg år på 333%. Vinsten blev 2,6 miljarder och omsättningen 10,7 miljarder för andra kvartalet.
Google är den ledande sökmotorportalen på Internet och de lever på sina annonsintäkter. Annonsering på sökportaler ökar starkt och blir allt viktigare för företagen i sin strävan att hitta nya kunder. Sökmotoroptimering och sökmotorannonsering, PPC, är två områden som vi inom Papangoo arbetar med. Vi märker också en ökad efterfrågan och förståelse för vad sökmotormarknadsföring kan åstadkomma för det stora likväl för det lilla företaget.

onsdag, juli 06, 2005

RSS har en dubbel positiv sökoptimeringseffekt.

RSS ger sökmotoroptimeringsfördelar för både den som skriver och publicerar och de som abonnerar på en RSS artikel. (Läs mer om vad RSS är.)
Den som skriver och publicerar en RSS artikel får två typer av webbtrafik. Först den naturliga trafiken från nätverket av abonnenter på RSS artikeln. Detta sker utan hjälp av sökmotorerna.
Den andra typen av trafik är den som kommer via den sökmotoroptimeringsfördel som det är att ha en textlänk på varje abonnents hemsida/blogg. Länkpopularitet har alltid varit en viktig del i mätning av en hemsidas ranking i sökresultat.
Det kan också utryckas som att RSS publicister kan få sin textlänk publicerad på flera tusen relevanta hemsidor. Detta i sig kan driva hemsidan till en no.1 placering på sökmotorernas resultatlistor. Vilket i sin tur kan generera tung organisk trafik.
För att erhålla denna maximala effekt så bör RSS publicisten optimera sin RSS artikel för sök. Ett sätt att göra detta är att se till att titel och beskrivning i XML filen är nyckelordsrika.
Hur ser framtiden ut för RSS?
Vårt föregångarland på detta område, USA, tror flera att man kommer att sluta abonnera på e-post utskick och istället abonnera på RSS artiklar.
Om du är ny, vilekt de flesta av oss är, och vill hoppa på tåget direkt så gör du det enklast genom att laddar ner en RSS aggregator (som du kan hitta här). Sedan är det bara att abonnera på de RSS artiklar som intresserar dig.
Det verkar som att RSS kommer starkt som kanal för interaktiv marknadsföring och ska inte ignoreras. Den kan användas som en del i en interaktiv mix för att öka sökmotorrankingen, underhålla och bygga relationer och för att driva trafik från abonnenterna till din hemsida.

Använder MSN den av Google introducerade Sitemap?

Jag har i statistiken för de sidor som jag lagt ut en Sitemap märkt att MSN:s spindel har gjort betydligt fler besök senaste tiden. Det är märkbart då jag kan jämföra de hemsidor som jag använt "Googles" Sitemap teknik med de hemsidor jag ännu inte använder detta på. MSN ligger tätt efter Googles besök på hemsidorna och verkar använda just filen Sitemap.txt och Sitemap.xml vilka nu ligger bland de mest besökta sidorna.

Att tekniken fungerar syns också på att Google verklligen gör återbesök utifrån angivna parametrar i Sitemap. Besöken från Googles spindel har ökat väsentligt.

Har detta påverkat rankingen av min egen hemsida i sökresultaten?
På vissa sökord har hemsidan en betydligt bättre ranking och på vissa har den nästintill försvunnit(?). Det sammantagna intrycket är att fler sidor indexerats och nya sidor kommer upp tidigare i resultaten. På det hela taget en teknik som verkar fungera men som också ökar trafikvolymen till hemsidan. Ett gott råd till de med stora webbplatser med många sidor som ska besökas ofta är att tänka över en Sitemap påverkar volymen i trafik till ditt webbhotellabonnemang.

MSN ökar relevansen i sökningar.

Nyligen så talade sökmotorn MSN om att de ska integrera nya metoder för att avgöra relevansen på sökresultat. Det var tom så att utvecklarna sa att de var besatta av att kunna leverera de mest relevanta resultaten som är möjligt. Alltid när en ny algoritm läggs in så ändrar det de olika hemsidornas ranking i resultaten. Har du märkt någon skillnad på din hemsida? Kommentera gärna!

Källa WebProWorld www.webproworld.com

måndag, juli 04, 2005

Google Earth

"For anyone who has ever dreamed of flying..." - NY Times
The idea is simple. It’s a globe that sits inside your PC. You point and zoom to anyplace on the planet that you want to explore. Satellite images and local facts zoom into view. Tap into Google search to show local points of interest and facts. Zoom to a specific address to check out an apartment or hotel. View driving directions and even fly along your route. We invite you to try it now.

Ladda ner Google Earth.

Google bäst på att referera sökningar till företags hemsidor.

Helt klart skickar Google fler Internet användare till kommersiella e-sajter.
Lägger man ihop alla andra sökmotorer så är ändå Google no.1 enligt en undersökning genomförd av företaget WebSideStory i USA. WebSideStory tittade på all trafik den 6 juni som gick till företag inom deras nätverk som omfattar allt från stora företag inom elektronik till tusentals mindre företag. Man såg att mer än hälften, 52%, av all trafik kom via sökningar på Google.

Förra året var Googles andel 45%. Siffrorna avser trafiken för USA. 25% av trafiken kom från Yahoo! och MSN hade enbart 10% av hänvisningarna från fg års 16%. Att MSN sjunker beror bla på att man lanserade sin egen sökmotor i Januari 2005. Tidigare har man använt sökreslutat från Google.

Man såg även att Google svarar för en stor del av hänvisningarna från utomlands också. Google är ansvarig för 91% av hänvisningarna från Tyskland, 81% från Australien, 74% från Storbritannien och 42% från Japan.

Källa Media Post Publications www.mediapost.com.

Yahoo! gör sökningar på nätet sociala!

Genom att utnyttja och använda den styrka som finns i surfares sociala nätverk, introducerade Yahoo! den 29 juni My Web 2.0, "den sociala sökmotorn".


Sökmotorn baseras på en page-rank teknologi som organiserar sidor baserade på en användares sökmönster och den kunskap de delar med andra "pålitliga" personer inom ett nätverk. Rivalen Googles page-rank system baseras på den frekvens andra länkar till en viss sida inom det totala internetkollektivet.

Genom att Yahoo! köpt nätverk som del.icio.us and Flickr, bygger man sitt page-rank system utifrån dessa nätverk av sociala kontakter på Internet. My Web 2.0 gör hemsidorna populära inom dessa nätverk och tillgängliga för alla inom nätverket vilket höjer sidans page-rank, viktighet och popularitet.


Läs mer på Media Post Publications.

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet