torsdag, september 15, 2005

Undersökning av Papangoo - Hur marknadsför företag sin hemsida?

Som ett led i att bättre kunna hjälpa företag att använda Internet i sin marknadsföringsstrategi, genomförde vi en undersökning under augusti 2005.

Undersökningen omfattade 500 aktiebolag med minst en anställd och max 50 anställda i kommunerna Älvdalen, Orsa, Mora, Rättvik och Leksands kommuner.

Undersökningen gick ut på att se om och vart företagen marknadsför sin webbadress, hur ofta man arbetar med hemsidan och om man känner till några av begreppen inom marknadsföring på Internet.

Av 500 tillfrågade svarade 160 företag, 32% på undersökningen.
Av de 160 som svarade var det så många som 46 stycken, 28,8%, som inte hade en hemsida.
Nästan 90% av företagen som svarat marknadsför sin webbadress på olika trycksaker som används av företaget.
46% av företagen som svarar har problem med att hinna med och uppdatera hemsidan.
52,6% av företagen använder extern personal för att uppdatera och utveckla hemsidan.

Läs hela undersökningen hur företag marknadsför sin hemsida på vår hemsida.

Google har släppt sökmotor för bloggar.

Google har nu släppt en sökmotor helt dedikerad för bloggar. Nu kan du söka bland Internets bloggar efter intressant information. Versionen man släppt är en beta men fullt fukntionell. Testa på http://google.com/blogsearch.
Hittar du inte din blogg så kan det bero på att Google inte har den indexerad. Man eftersträvar att ha ett så uppdaterat material som möjligt så därför spindlar man i "real time" för att hålla innehållet så uppdaterat som möjligt.

onsdag, september 14, 2005

Nu börjar jag tröttna på säljarna av magiska lösningar för Internetmarknadsföring.

Det finns bra lösningar och det finns lösningar som inte ger dig ett dyft men som låter mycket bra.

Vad jag pratar om är alla dessa erbjudanden man får som företagare kring möjligheten att se vilka som besöker företagets hemsida. Det utlovas att jag som företagare ska kunna se exakt vilka företag som varit in på hemsidan och att jag sedan ska kunna göra riktade utskick till dessa företag. Låter det inte bra? Helt fantastiskt.

Problemet är att det för det första krävs att det företag som besöker din hemsida har ett eget IP-nummer. Att man köpt en fast adress på Internet. Detta är något som ofta större företag har gjort för att klara trafiken mellan företagets olika arbetställen. I vanliga mindre företag är det inte lika vanligt men det förekommer.

Kanon! Vi kan alltså se vilka som besökt hemsidan och få fram ett företagsnamn. Då kommer vi problem två. Vem på företag har besökt hemsidan och varför har man besökt hemsidan? Dessa frågor går inte att få besvarade om vi inte direkt tar kontakt med företaget. Om det då är ett företag med flera arbetställen, typ ABB eller Volvo, så är det än svårare att avgöra. Tänk om personen i fråga inte vill att det ska komma ut att han besökt hemsidan?

Jag rekommenderar inte att man som företag i första hand satsar på denna typ av lösning. Att satsa på en bra sökmotoroptimering av hemsidan drar trafiken till hemsidan. Det ligger sedan på dig som ägare till hemsidan att du köpt en hemsida som attraherar besökaren och innehåller det besökaren förväntar sig. Att konvertera besökare till kunder som gör avslut på en hemsida är inte något man enkelt skapar i en hast. Allt för ofta ser man exempel på företagare som själva sitter och uppdaterar hemsidan men som inte har skapat en bra säljtratt på hemsidan. Säljande sidor och sidor på hemsidan som inenhåller fakta ska kombineras på ett bra sätt för att attrahera besökaren att bli kund. Sökmotoroptimering kan bara hjälpa till med att dra besökare till hemsidan. Sedan ligger det på hemsidans innehåll att kunna övertyga.

Att tro att man detta genom att få rätt på vilka företag som besökt hemsidan och som inte bemödat sig med begära mer information, är ingen lösning. Ett företag som besökt hemsidan men som inte begör mer information, gör ett köp eller ett avlsut på något vis har nog även valt ett annat alternativ framför ditt företag. Det ligger mer i att se över hemsidans struktur och hur man ska fånga de besökare man har på hemsidan. Besökare som har hamnat på hemsidan därför att de sökt på Internet och fått upp hemsidan som ett svarsalternativ på en sökning.

Diskutera gärna frågan!

Annonser i tryckta media på väg bort?

Annonsintäkterna för facktidningar minskar dramatiskt. I USA syns detta tydligt inom tekniksektorn. Läsarna väntar inte längre på att tidningen ska komma i brevlådan eller säljas i butiken, de vänder sig istället till Internet för att söka svar på problem och införskaffa ny kunskap. Detta medför att facktidningarna måste hitta nya sätt att ta betalt för sina annonser och nya sätt att komma ut med sitt budskap.

Sökmotorerna Google och Yahoo lanserar nya sätt och kanaler att nå en mer segmenterad publik för annonser i kombination med den information man som besökare söker efter. Hur gör då den traditionella facktidningen eller traditionella tidningar överlag.

Jo. De fortsätter med ett fast pris för en annons. Du betalar för en plats som du inte vet genererar något tillbaks. Om du som annonsköpare är missnöjd med genomslaget så är felet ditt då du utformat en dålig annons eller köpt för få annonser.

Portaler och sajter, utöver Google och Yahoo, som stöds med annonsering och bloggar har tagit över den fackintresserade trafiken. Enligt en amerikanks undersökning geomförd av Outsell´s Market Views rapport spenderas det 15% mindre tryckta nyheter och facktidningar jämfört med år 2001. Annonser på Internet där du betalar per klick på annonsen ger dig en bra bild över hur effektiv och lönsam din annons är. Givetvis finns det sajter på Internet där säljaren av utrymmet vill ha betalt för själva utrymmet. Men det ska då röra sig om en väl etablerad sajt med stor räckvid eller en smal grupp av besökare.

Hur ska då de tryckta medierna konkurrera? Ser man till vart Yahoo och Google är på väg så kan de tryckta medierna lära av dem. Annonser med telefonnummer som går via betalnummer är ett sätt. Om du som läsare av annonsen ringer ett nummer som står i annonsen så kan du ta del av erbjudandet. Tidningen i vilken annonsen återfinns debiterar kostnaden till den som köpt annonsutrymmet.

Ett annat sätt är att arbeta mer på Internet kopplat till sökord. Genom att tidningen lägger ut sina artiklar på sin egen sajt så ökar möjligheterna att kunna visa kundernas annonser i samband med dessa. Man använder sig då av samma medel som de rent Internetbaserade aktörerna gör. Facktidningar måste blir mer lika sökmotorerna i sitt tänk att ta betalt för annonser.

Kom gärna med fler kreativa förslag så får vi se vad vi kan göra med alla förslag.

söndag, september 04, 2005

Google och Yahoo! på väg åt olika håll?

Är Google och Yahoo! på väg åt två olika håll? De två stora jättarna på sökmarknaden drar åt olika håll. Jag har senaste tiden läst ett antal artiklar från USA som pekar på att Google och Yahoo! fokuserar på olika saker när det gäller sökmarknaden. Google inriktar sig mer på att leverera vägen till svaret, medan Yahoo! erbjuder kommersiella alternativ på svaret. Svårt att förstå? Jag kan förklara det på följande sätt.

Sökmarknaden är uppdelad i två olika saker. Vägen till relevant information och exponering av olika alternativ kopplat till din sökning. I en av artiklarna jag läste uttryckte man det som att Google erbjuder vägen till de olika pubarna, medan Yahoo! erbjuder det breda innehållet på puben från pubens olika leverantörer. Vart MSN står i denna fråga är idag oklart.

Vad betyder det här för dig som företag? Inte så mycket direkt. För mig som sökmotormarknadsförare betyder det desto mer. För att kunna avgöra vilken typ av lösning vi ska erbjuda våra kunder krävs det att vi är insatta i sökmotorernas olika strategier och framtida utveckling. Om Google levererar vägen till informationen och Yahoo! erbjuder betalda alternativ så är detta mycket viktigt för vilket val av åtgärder man bör vidta för att nå bra naturliga sökträffar i kombination med betald annonsering.

En av de viktigaste grundstenarna för en bra sökmotoroptimering är att jag och mitt företag har kunskapen om hur sökmotorerna fungerar. Med den kunskapen så kan vi säkert och på ett lyckosamt sätt guida våra kunder till en lönsam internetnärvaro.

I en marknad där sökmotorerna tar allt mer av annonseringen och även ger möjligheter att knyta traditionella media till internet, så kommer även vikten av kunskapen kring hur sökmotorerna fungerar att öka. Sökmotormarknadsföring är ingen fluga som kommer att försvinna, den växer i rasande takt och är kostnadseffektiv och resultatorienterad. Kanske är det därför den har så svårt att slå igenom hos de mer traditionella reklambyråerna. Nu blir det helt plötsligt mycket lätt att följa upp och utvärdera kampanjer mätt i kronor och ören.

Google ger förkortningen PPC en ny innebörd.

Frågan är om inte Google är på väg att förnya innebörden av förkortningen PPC. Idag betyder förkortningen pay-per-click. Den nya innebörden skulle bli pay-per-call. En diskussion som är ständigt närvarande kring sökmotorerna är hur de utvecklar lokala sökmöjligheter. Om man ser till USA så är det en marknad för sökmotorerna där det är nödvändigt med mer lokala sökmöjligheter. Enbart New York med 8 miljoner invånare på Manhattan är en sökmarknad som benämns "local". Är local något som kan komma att få nytta i Sverige eller europa?

Att se europa som en homogen marknad fungerar inte ens i cybervälden. Olika språk är något som måste tas i beakting och hemsidor måste byggas för dessa olika språk även om engelskan är det dominerande språket. Att arbeta med ett lokalt seende i europa blir att se till varje land som en lokal marknad och i vissa länder uppstår även en djupare lokal marknad. Då företrädesvis länder med större städer. Stockholm är en stad som kan betecknas behöva en egen lokal sökmöjlighet.

Åter då till den nya innebörden "pay-per-call". Vad är detta nya? Google vill genom att styra telefonsamtal genom egna servrar (växlar) kunna mäta hur många telefonsamtal som du erhåller via en annons. På så vis skulle du som annonsör betala för de samtal som genereras via en specifik annons och som triggar besökare att ringa på ditt erbjudande. Idag betalar du för hur många klick du har, pay-per-click, på en annons och det nya blir alltså att möjligheterna utökas med att du kommer att få betala för antalet påringningar också, pay-per-call. Det här är något som idag inte praktiseras ens i USA. Men man ser det som en naturlig utveckling då Google mer och mer intresserar sig för tele som media och också är engagerad kring utbyggnaden av svart fiber i USA. Hur koppla internetannonsering till traditionella kanaler som telefoni? Google lever på sina annonsintäkteroch sätten att utveckla detta pågår ständigt. Annonser som fokuseras på specifika målgrupper via olika nyckelord/sökfraser.

Bättre eller sämre? Hur ställer sig de traditionella annonsmedierna där du betalar bara för att synas och inte för hur många respons du har på en annons. För den lokala marknaden blir detta en klar förbättring då man enkelt kan ta kontakt med den som erbjuder det du söker. Du slipper skicka mail eller surfa in på en hemsida och leta efter kontaktuppgifter. Annonsering bör även i traditionella media foksueras mer på resultat och inte enbart på hur många som eventuellt kan se en annons. Fel placering i en tidning och annonspengarna är bortkastade. Använder man pengarna genom att annonsera på Internets sökmotorer vet man att de som ser annonsen även söker efter liknande produkter/tjänster. Att du sedan enbart betalar för annonsen om någon kontaktar dig gör det hela betyldigt mer resultatfokuserat.

Är detta något som attraherar ditt företags marknadsföring?

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet