tisdag, januari 31, 2006

Sökmotoroptimering för sökmotorer eller för sökare?

Fick en intressant vinkling på frågan om vad som kan vara en korrekt optimerad hemsida?
Är det en sida som är anpassad för sökmotorernas algoritmer? Eller är det en sida som är anpassad för att besvara den fråga som ställts till sökmotorn?
Nog måste det vara så att webbplatser som är optimerade för att passa de frågor som ställs vid en sökning på Google, MSN eller Yahoo! är den bäst optimerade hemsidan!

Vad vill vi säga med detta?
Jo, om du har en sida som inte når upp till ett resultat bland de 10 första vid en sökning på ett nyckelord, som t.ex. "hotell", så är det ingen fara. Det man ska eftersträva är kombinationer av nyckelord som t.ex. "hotell Växjö". Givetvis ska man inte betala för helt suspekta sökresultat som "hotell Växjö storgatan 13". Måste man använda en sån sökfras för att synas så har inte sidan nått upp till vad mankan kräva av en sökmotoroptimerad hemsida.
Det är också mycket viktigt att veta vilka ord dina nuvarande och potentiella kunder använder när de söker efter produkter inom ditt verksamhetsområde. Utan det så spelar det ingen roll om du kommer som no.1 på ordet "hotell växjö" om dina kunder inte söker på det ordet.

tisdag, januari 17, 2006

v7ndotcom elursrebmem SEO-contest

On the 15th this month a SEO contest took off. The #1 rule for the competition is to place first in Google on the 15th of May. The winner will win $4000 and a iPod.
Read more about the contest on my blog especially conducted for this "v7ndotcom elursrebmem" contest.

torsdag, januari 12, 2006

Nyhetsbrevet Januari finns ute nu!

Nu finns årets första nyhetsbrev ute att läsa på hemsidan. I nyhetsbrevet tar vi upp den nyligen aktuella frågan om att "Google slår hårdare mot oseriösa sökmotoroptimeringsföretag". Läs nyhetsbrevet här.

Falu Kuriren tog även upp ämnet den 12 januari i sin tidning och vi fick möjligheten att kommentera artikeln. Läs artikeln "Lurigt på nätet".

måndag, januari 09, 2006

Sökmotorernas rintlinjer för sökmotoroptimering

Med tanke på den diskussion som pågår runt seriösa och oseriösa sökmotoroptimeringsföretag vill vi bidra till att sprida vad sökmotorerna själva tycker. Besök vår sida med länkar till sökmotorernas riktlinjer.

Det finns även en artikel på IDG om oseriösa sökmotoroptimeringsföretag.
Först en som drabbade företaget Jajja. Läs mer här.

Sedan en äldre om företaget Altus som även inbegriper Ikanobanken. Läs mer här.

Så kan det gå!

Google slår mot oseriösa svenska sökmotoroptimeringsföretag.

I DN idag den 9 januari så finns en artikel om oseriösa sökmotoroptimeringsföretag. Väl värd att läsa för dig som går och funderar på att anlita ett sökmotoroptimeringsföretag för att förbättra din placering på sökmotorerna.
Läs artikeln på DN.

söndag, januari 08, 2006

Google förbereder nästa uppdatering!

Enligt diskussioner på forumet SearchEngineWatch så förbereder Google nästa uppdatering av sina sökmotorvariabler. Under namnet "Big Daddy" så arbetar Google med att utveckla och förfina sina sökspindlars uppdrag. På adressen http://66.249.93.104 så ser du en live version av "Big Daddy" utlagd så att Google kan erhålla kommentarer och synpunkter från webbmasters.

Hur vet man om det är det vanliga Google indexet eller Big Daddy som syns i resultatet? Matt Cutts på Google säger följande:
"So it looks like 66.249.93.104 is the best IP address to use when testing Bigdaddy. That data center should be showing Bigdaddy results more reliably. Also, it looks like [sf giants] is a fine query to see if you’re hitting Bigdaddy. If you get giants.mlb.com at #1, you’re searching Bigdaddy. If you get www.sfgiants.com at #1 and an uncrawled url http://sanfrancisco.giants.mlb.com/NASApp/mlb/sf/homepage/sf_homepage.jsp at #3, you’re hitting the older Google infrastructure."

Vad komme då i nästa uppdatering?
I Jagger uppdateringen som kom i november så fick betydelsen av länkning en större viktning. Både ingående länkar till hemsidan, men även externa länkar till andra sidor inom ditt verksamhetsområde. Som webbsajtägare ska du se till att din sida tillhör en sfär av andra hemsidor med liknande innehåll. Det tyder på din hemsida är viktig och har ett relevant innehåll.

Den kommande uppdateringen kan komma att handla om en till viss del ny infrastruktur. Alltså inte enbart en indexuppdatering eller ändrade algoritmer, utan en nyare infrastruktur på datahanteringen. Det Google idag har problem med är sk "canonicalization". Canonicalization innebär hur Google avgör vilken ingång till sidan som är viktigast om det finns flera att välja på. T.ex:

www.papangoo.com
www.papangoo.com/
papangoo.com
papangoo.com/
www.papangoo.com/index.html
papangoo.com/home.asp

Alla dessa url:r kan visa olika innehåll för en webbsajt även då det kan se ut som att de alla går till samman plats. Matt Cutts på Google säger följande om hur det fungerar idag. "When Google "canonicalizes" a url, we try to pick the url that seems like the best representative from that set."
Med Big Daddy kommer man med stor sannolikhet att arbeta med att få bort "black hat" tekniker som kan användas i samband med canonicalilizes.

Övriga områden som man även kommer att bearbeta med Big Daddy är redirect 302 och inurl: Vi ber att få återkomma till dessa när vi gått igenom diskussionerna i ämnet.

Intressant och framtiden får utvisa hur detta påverkar våra webbsajter. Kommentera gärna.

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet