tisdag, april 18, 2006

Vi halkar ner 8 placeringar! Varför?

Söker man på ordet "sökmotormarknadsföring" så har Papangoo ramlat ner från en bra 3:e placering till en värdelös 11:e. Varför har detta skett och hur påverkar det oss?

Orsaken till att vi ramlat ner åtta placeringar är att Google indexerat en annan sida för ordet sökmotormarknadsföring. Just den sida som vi vill ha indexerade för sökfraser som innehåller ordet sökmotormarknadsföring. Tycker du det verkar konstigt? Den sida som Google tidigare hade indexerad var vår startsida. En sida som vi inte ansåg passade för denna sökfras. Den sida vi ville ha indexerad för ordet "sökmotormarknadsföring" var sidan som det länkas till från första sidan.

Vi flyttade på ordet i titeln och tog bort det från ett antal rubriker på sidan för att sänka tyngden på sidan för just det ordet.

Iom att Google indexerat den sida vi villa ha indexerad och efter att vi minskat på antalet gånger ordet sökmotormarknadsföring avnänds på 1:a sidan så uppnådde vi önskat resultat. Nu återstår att få sidan tillbaks till en topplacering bland de tio första resultaten.

1:a sidan? Ja den vill vi ha indexerad för fraser som innehåller orden "marknadsföring sökmotorer" och besläktade sökfraser. Just nu är det "fel" sida som är indexerad för denna fras och vi har därmed gjort en redesign av berörda sidor för att få rätt sidor indexerade för rätt sökfraser.

Black Hat tekniker - sökmotoroptimering

Ibland funderar jag om inte Sverige är för litet för att man ska riskera att bli straffad för att man inte följer sökmotorernas riktlinjer för korrekt sökmotoroptimering.

Ett av de största och äldsta företagen i Sverige inom sökmotoroptimering skriver följande på sin hemsida "vi både optimerar webbplatsen
och producerar skräddarsydda webbsidor som leder besökare till
er webbplats. Dessa kallas sökordssidor och är optimerade för att nå
bra placeringar i sökmotorernas resultatlistor."


Är då detta otillåtet, eller är det helt enkelt så att det är tillåtet?
Tillåtet eller inte. Bara för att man inte straffas för en viss åtgärd eller lösning så behöver den inte vara tillåten. Är syftet att manipulera sökmotorerna eller skapar man sidor i syfte att enbart nå hög ranking så är det att anse som en icke tillåten åtgärd. Håller man det i minnet så är det enkelt att hålla sig på rätt sida om den linje som skiljer tillåten sökmotoroptimering mot otillåten.

Hans Sandblom på SEO Logik har förtydligat sitt resonemang kring subdomäner mm som jag kritiserade. Om detta kan ni läsa på Hans blogg. Får själv lite kritik för min felstavning i länken. Ok det tar jag. Har rättat till felet så att länken nu fungerar.

tisdag, april 04, 2006

Politiska partier syns inte på webben!

"En sökning på webben på orden fastighetsskatt eller barnomsorg ger tillbaks 305000 respektive 1330000 träffar. Träffar där den som söker på orden hittar information och aktuella diskussioner inom dessa två områden. Osynliga i denna diskussion är de olika politiska partierna och vart de står i dessa frågor?"

De politiska partierna har missat att synas med sitt budskap på Internet. Hemsidor och bloggar i all ära, men helt klart har man missat strategin att närvara på de ord som personer använder när de söker information på webben via en sökmotor som Google, Yahoo och MSN.

Om man tittar på de två orden fastighetsskatt och barnomsorg ser vi att enbart på Yahoo så har det sökts på ordet ”fastighetsskatt” 372 gånger och ”barnomsorg” 367 gånger under februari 2006. Utifrån mätningar vet vi att Yahoo står för ca 25% av alla sökningar som görs på sökmotorer. Vi kan då anta att det totala antalet sökningar är ca 4 gånger så stort på dessa ord vilket ger ca 1500 sökningar på ordet ”fastighetsskatt” och ungefär lika många sökningar på ordet ”barnomsorg”. Ingenstans är de politiska partierna närvarande i toppen bland sökresultaten!

Men antalet sökningar är egentligen ointressant i sammanhanget att de politiska partierna inte syns som en aktör bland de sökresultat som handlar om partiernas valfrågor. Partierna missar också en mycket effektiv möjlighet att nå ut med sitt budskap på sökfraser som är mer specifika, och på så sätt kunna ge information till människor som aktivt söker information inom mycket specifika områden. Sökmotorerna erbjuder på detta vis möjligheter att skapa debatt på webben i form av informativa budskap när personer söker efter en viss information, oavsett om det är breda sökningar eller smala specifika områden.

Söker man på frasen ”dalarnas framtid” får man 411000 träffar och återigen inga politiska partier bland de första svaren. Viktigt när man skriver för webben är att använda de fraser som används när någon söker efter information på sökmotorerna Google, Yahoo eller MSN. Betänk ett ord som ”välfärdssamhälle”. Det ordet söktes det 8 gånger på under februari 2006 på Yahoo och det genererade 51100 träffar på Google utan att något parti fanns med i toppen av resultaten. Söker man på frasen ”lediga jobb dalarna” så har den frasen använts 99 gånger (99 ggr /25% = 400sökningar) vid sökningar på Yahoo under februari. Samtidigt genererar frasen 322000 träffar på Google och inget av partierna finns med bland toppresultaten. Rätt fraser när man optimerar partiernas hemsidor, pressreleaser och information till väljarna är A och O för att ett parti ska kunna föra en aktiv debatt på webben med vanliga personer som inte går in på respektive partis hemsida för att söka information.

Vi vet inom Papangoo att partierna bättre skulle kunna nå ut med sitt budskap om man valde att föra diskussionen där personerna finns på Internet. Att finnas med där personer söker efter information måste vara ett ypperligt tillfälle för de politiska partierna att ta debatten ut på webben och dela med sig av sin information till personer som söker information.
Vilket parti blir först med att våga finnas med när personer söker information på webben?

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet