tisdag, augusti 22, 2006

Vem vill länka till din hemsida?

Hur skapar man länkar till sin hemsida från andra hemsidor?

En fråga som vi får är hur man ska tänka och hitta andra som vill länka till sin egen hemsida. Om vi kikar på ett par konkreta exempel. Vi tar ett konferenshotell, en bilfirma och en e-shop som säljer böcker som tre exempel.

Google säger att man ska söka andra företag som har relevans till den verksamhet man själv bedriver. Det betyder att de företag som ska länka till ditt företag ska vara verksamma inom angränsande kompletterande områden. Det här kan få följande innebörd för våra exempel:

Konferenshotellet - sök länkar hos reseföretag, aktivitetsföretag, leverantörer, turistbyråer, hotellinredningsföretag, tidning som gör reportage om weekends och konferens online, hemsidor om mat och upplevelser.

Bilfirman - verkstäder, däckfirmor, bilrekond, bilinredning, billackerare, försäkringsbolag, biluthyrare, hemsidor med reseförslag för bilturister, bildekoratörer, hemsidor som gör biltester, bilklubbar.

E-shopen som säljer böcker - företag som leverar kontorsmaterial, studentföreningar, studentbloggar, bokrecensioner, affärsmagazin online, bokklubbar, bokcaféer.

Vad vi vill visa med dessa förslag är inte en komplett lista över vilka som kan tänkas länka till ditt företag. Det är mer menat som en inspiration till dig som letar ingående länkar till ditt företags hemsida. Erbjud dig att länka tillbaks på för företagen relevanta sidor. Se till att dina ingående länkar går till de sidor som har relevans med det företag som länkar in till dig. Likaså när du länkar till ett annat företag. Gör det från en sida som är relevant i förhållande till den sida den länkar till. Tänk även på att texten i länken inte alltid ska vara företagets namn utan mer kan vara t.ex. "Billiga böcker på nätet" om du länkar till en sida som säljer böcker.

Lycka till med länkarbetet!

tisdag, augusti 15, 2006

Dala Direkt skriver om Peter

Peter Isaksson, Papangoo, är först ut när Daladirekt nu startar profilstafetten. Målsättningen är att lyfta fram intressanta männskor inom näringslivet i Dalarna. Människor som har spännande åsikter och som på något sätt påverkar det som händer i regionen. Veckans profil lämnar sedan vidare stafettpinnen till en annan intressant profil i länet.

Läs intervjun med Peter Isaksson på Dala Direkt.

torsdag, augusti 10, 2006

Sökarens beteende styr sökresultat?

I framtiden kan det bli så att svaren man får upp vid en sökning blir mer interaktiva. Under sökmotorseminariet i San Jose så lyftes frågan fram av Bill Slawski, VD för SEO By The Sea. Sökmotorerna kan styra resultaten utifrån aktuella händelser och aktiviteter. En sökning på t.ex. ordet "blues" skulle kunna generera ett antal svar med aktuella bluesfestivaler överst i resultaten.
Redan idag så är det aktuellt med säsongsvariationer i resultaten beroende på vad som är säsongsaktuellt knutet till en sökterm. Vi får kanske se mer av detta i framtiden.
En annan sak som nämndes under seminariet var att på flera europeiska marknader så kan man fortfarande spamma som att det vore 1999. Det gäller alltså olika regler för olika marknader. Idag verkar det gälla efter principen, större språk mer ordning och reda på sökmarknaden. Svenska som är ett litet språk har troligen inte det hårdaste filtrena för vad som fungerar eller inte vad avser spammning. Vi uppmuntrar ändock alla att följa de guidelines som satts upp av sökmotorerna för att inte riskera att missa när sökmotorerna applicerar sina sökalgoritmer fullt ut på den svenska marknaden.

Kvalitet viktigare vid ranking på Google och Yahoo!

På sökmotorseminariet i San Jose diskuterades det kring det faktum att både Google och Yahoo kommer att lägga större vikt vid kvalitetspoäng för hur en webbsite rankas i resultaten. Vidare sades att om man idag inte har en site med hög kvalite så finns risken att man droppar i resultaten. Vad som anses som en kvalitetssite var dock svårare att ange. Ingen kan idag riktigt beskriva vad som är en mycket bra kvalitetssite och vad som utgör en mindre bra.
Relevans har alltid varit en faktor som rankats högt. Man kan därför anta att en site med hög relevans på innehållet och en större mängd innehåll kan komma att rankas högre genom att detta kan beskrivas som kvalite. Sedan är det lika svårt att ange att det verkligen är kvalitet på innehållet. Men genom att få andra hemsidor inom samma område att länka till en kvalitetshemsida så höjs även där poängen för hög kvalitet. Likadant med vart de utgående länkarna går. Till fördjupande siter som kompletterar innehållet är en bra väg för att höja kvaliteten.
Slutsatsen får bli att hög relevans på inenhållet, bra innehåll (volym) och ingående och utgående länkar från relaterade siter blir än viktigare.

tisdag, augusti 01, 2006

Lite roliga saker att göra med Google!

Google har en avdelning som heter Google Labs. Det är en avdelning där vem som helst kan gå in och se och testa kommande tjänster och produkter från Google. Vissa testas en kort period och blir aldrig lanserade medans andra blir mycket populära. För er som är intresserad av sökmönster på Google finns ett litet verktyg som heter Google Trends. Testa Google Trends här.
Längst ner på Google Trends finns en länk till Google Labs med fler funktioner att testa. Eller så klickar du här för att komma till Google Labs.

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet