torsdag, januari 08, 2009

Gratis undersökningsmodul för webben

Ett gratis verktyg från 4Q för att skapa undersökningar om hur era besökare upplever er webbplats. Kanon att använda för att göra undersökningar kring besökarupplevelser. Lätt, enkelt och med ett kortfattat antal frågemöjligheter. Precis som det ska vara. Används med fördel tillsammans med dina övriga webbanalys åtgärder och skapar då ett bra underlag för vad och hur man ska utveckla webbplatsen. Finns på svenska!!

Checklista sökmarknadsföring 2009

Har ni koll på företagets internetmarknadsföring? Framgångsrik internetmarknadsföring handlar om att utveckla den rätta kombinationen av strategi (tänk) och taktik (åtgärd). I listan nedan listar vi kortfattat vad man bör tänka på inför det nya året och företagets strategi för att nå framgång på Internet.

1. Webbanalys! När man arbetar med webbanalyser av webbplatsen så får man fram information om hur väl webbplatsen möter företagets affärsmål. Man kan även ta fram information som förklarar vad man bör utveckla på webbplatsen för att möta företagets affärsmål ännu bättre. En viktig kunskap man får svar på är vad besökarna på webbplatsen gör och vad de söker efter på er webbplats! Använda Google Analytics! Använder ni inte Google Analytics eller något annat analysverktyg så är det dags att börja använde det. Se till att lära er vad informationen säger och försök förstå vad de betyder. Att enbart titta på siffrorna men inte veta hur man ska agera på dem är till ingen nytta. Titta på vilka sökord som genererar bra kvalitativ trafik och som genererar intäkter. Vart kommer den kvalitativa trafiken ifrån? Vilka webbplatser skickar trafik till webbplatsen? Lönar det sig att annonsera i de internetkataloger ni finns med i? Analysverktyg är det viktigaste verktyget som ni kan ha för att analysera er marknadsföring och hitta era affärsmöjligheter.

2. Sökmotorvänlig webbplats! Se till att sökmotorerna kan ta till sig innehållet på webbplatsen och att det inte finns några tekniska lösningar som hindrar sökmotorerna från att indexera innehållet på webbplatsen.

3. Sökmotoroptimering! Att sökmotoroptimera webbplatsen innebär att man strukturerar webbplatsen utifrån det innehåll man presenterar (tema och intern navigering), ser till att innehållet möter besökarens frågeställning (matcha innehåll mot nyckelord och sökfraser) och att marknadsföra webbplatsen externt (externa ingående länkar).

4. Sponsrade länkar! Arbeta med sponsrade länkar för att attrahera trafik på hårt konkurrensutsatta sökfraser och för att genomföra kortare kampanjer som t.ex. ”sista minuten” erbjudanden.

5. Social media marknadsföring! Har varit ett begrepp som surrat i luften hos de flesta marknadsförare under 2008. Vilken är nyttan och vart ska man finnas med? Är Facebook en bra plats att vara med på? Social media marknadsföring handlar om att finnas med på webbplatser där besökare skapar allt eller det mesta av innehållet själva. Att lägga upp artiklar, filmer, press releaser, white papers, att blogga och föra diskussioner på olika forum tillhör denna kategori. Det finns en mängd olika sajter att lägga upp information på. Svårigheten är nog närmast hur man skapar en struktur kring de sajter man vill vara med på och se till att hinna med att uppdatera och medverka på de olika sajterna.

6. YouTube! Vi har valt att lägga detta som en egen punkt men den ingår även i punkten ovan. Rörlig film på webben är det som kommer starkt. Att använda korta filmer med instruktioner, referenser, produktvisning och videobloggar är saker som kommer att bli allt vanligare på webbplatserna. Se till att skapa en egen kanal på YouTube där ni kan lägga upp videomaterial.

7. Google Maps! Gå till maps.google.se och sök efter ert företag. Finns ni inte med så kan ni lägga till er genom att gå till Googles lokala företagscenter, http://www.google.com/local/add/businessCenter?gl=SE&hl=sv. Följ bara anvisningarna. Gör samma sak för Yahoo Local och Microsoft Live Search Maps.

8. Omvärldsbevakning! Kontrollera ert rykte på Internet. Genom att använda Google Alert. Genom att registrera er på Google Alerts så får ni en enkel typ av kontroll kring vad som skrivs om er på Internet. Gå till www.google.com/alerts och skapa er profil. Komplettera detta med att prenumerera på Yahoo News, Technocrati och Google Blog Search. Det gör du genom att besöka webbplatserna och söka på ert företagsnamn och sedan välja prenumerera på denna feed. Lägg upp profiler där ni bevakar era konkurrenter och er bransch!

9. Närvaro! Se till att vara listad i DMOZ.org och Infoo.se. (Ingår i punkten om sökmotoroptimering.)Se även till att se över er interna länkning så att nyckelord återkommer i länkarna till andra sidor på sajten. Länkar som det står ”Klicka här” säger inget om innehållet länken pekar till.

10. E-post marknadsföring! Att arbeta aktivt med e-post marknadsföring innebär att man segmenterar mottagare utifrån område de visat intresse i. Här kan man antingen fråga besökaren vid registreringen alternativt analysera besökaren när de navigerar på webbplatsen. Anpassade budskap och kontinuerlig bearbetning fungerar!

11. Uppdatera innehållet på webbplatsen! Se till att kontinuerligt lägga till nytt innehåll anpassat utifrån det som era besökare söker efter och utifrån konjunkturer och trender i samhället.

Bonuslista!
Bra att veta när man ska skapa en internetmarknadsföringsstrategi!

Bannerannonsering är den typ av annonsering på Internet som har sämst utveckling. Det finns dock webbplatser där detta fungerar bättre.
Internetkataloger lovar mycket men garanterar inget! Dyrt i förhållande till att använda sponsrade länkar istället. Mätbarhet och testperiod är att rekommendera!
Annonsering och medverkan på branschportaler! Kan vara mycket lönsamt och driver ofta bra med trafik. Men det dyker upp nya nischportaler hela tiden! Fråga hur de tänkt generera trafik till webbplatsen och om det ingår en testperiod på minst två månader!
Google ger ofta bort en summa till företag för att testa annonsering med sponsrade länkar! Är ni kund hos Swedbank så har ni möjlighet att testa på. Det kommer erbjudanden från olika håll med jämna mellanrum. Testa och utvärdera!
Lägg märke till skillnaden mellan sökmotorvänlig och sökmotoroptimerad webbplats. Många företag som säljer webbplatsutformning säger att webbplatsen är sökmotoroptimerad men menar egentligen att den är sökmotorvänlig.

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet