onsdag, januari 06, 2010

Grundtanke för att mäta ROI på sociala medier

Ett utkast till en idé kring hur man kan mäta sociala medier. Tar gärna emot kommenterar och diskuterar vidare.

Min modell bygger på tre huvudsteg.
  1. Aktiviteten och engagemanget på sociala webbplatser. Vad engagerar och skapar tillväxt?
  2. Vilka aktiviteter på de sociala webbplatser, man som företag närvarar på, gör att besökare går vidare mot ett avslut (konvertering).
  3. Konverteringen. Om konverteringen ligger på företagets egen webbplats eller som en funktion/tjänst på annan plats spelar ingen roll. Konverteringen ska vara mätbar och gå att identifiera.
I steg 1 ingår följande mätvariabler:
  • Benchmarking av sociala aktiviteter mot rörelser/besök på företagets webbplats.
  • Antal aktiviteter i form av egna inlägg, postningar mm.
  • Antal svar, kommentarer, RT mm.
  • Tillväxt i antalet besök på sociala webbplatser.
Steg 2 innehåller följande mätvariabler:
  • Tidsaxel som påvisar förändringar kopplat till sociala aktiviteter, antal besök på företagets webbplats och antal konverteringar.
  • Identifiera vad som får besökare gå från det sociala mediet till företagets webbplats.
Steg 3 innehåller följande mätvariabler:
  • Antal konverteringar totalt.
  • Antal konverteringar per social trafikkälla.
  • Antal konverteringar nya resp. återkommande besökare jmf med totalen för respektive.
  • Dagar mellan första besök och konvertering.
  • Antal besök innan konvertering.
Det finns ett ytterligare steg som jag vill kalla någon typ av summering. När man lägger ihop alla stegen och får en total överblick över sociala aktiviteter, trafikflöden och konverteringar så får man en bra bild över vilka sociala aktiviteter och sociala webbplatser som triggar vilken typ av trafik.
Som exempel kan nämnas att vissa sociala webbplatser kan vara bättre för research (LinkedIn) och andra för att få feadback inför en affär (FB eller Twitter).

En viktig aspekt idag är att om man inte deltar i det sociala livet på webben så uppstår frågetecknet varför? Varför ska jag köpa något av ett företag som ingen vet något om?

fredag, januari 01, 2010

Korta reflektioner från 2009

Några korta reflektioner från 2009!

Jag har köpt fler böcker än dagstidningar det här året! Enbart i jul blev det 12 stycken som julklappar.

Jag skickar färre mail och kommunicerar oftare via Twitter, Fb, Linkedin och andra liknande tjänster.

Lyckades med att inte skicka ett enda nyårs SMS. Twitter och Fb tog över.

Många företag som vill jobba aktivt med webbanalys fastnar i att konfigurera verktyget.

Allt fler företag har insett nyttan med webbanalys och ser det som ett verktyg för att ta beslut. Men får inte ut den info de behöver då de många gånger fastnar i verktygets komplexitet.

Sociala mediers genomslag.(?) Hur vi ska mäta och analysera nyttan blir en fråga som kommer allt oftare på agendan. Redan från början var jag skeptisk mot att mäta retweets och followers då det inte ger svar på ROI frågan. Däremot fyller de en funktion när det gäller engagemang. Återkommer i en annan postning om ROI och sociala medier.

Webbens "nya" roll för organisationers sätt att kommunicera och göra affärer. Idag är webben affärskritisk för även den minste företagaren genom Google Maps, local search, social search och personifierat sök.

Omdaningen av området sök och sökmotoroptimering. Den semantiska webbens genomslag och ovanstående nya sökfunktioner. Data om datat och hur innehållet är strukturerat. Kontexten kring sökord är avgörande för dess framgång.

Genomslaget för iPhones hos var och en. Nästa steg augmented reality och lokalisering kommer som en naturlig följd!

Mina första tankar 2010 om webben, analys och sök!

- postat från min iPhone via Blogpress

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet