lördag, maj 08, 2010

Kommentar till - A Fascinating Look At The Numbers Behind Social Media

Tack Peter Ödling för tipset till denna underbara artikel.

Har adderat några egna tankar kring statistiken (US).
(Hämtat från artikeln.)

Here are some of the more interesting Social Media stats:

  • Facebook tops Google for weekly traffic in the U.S.
  • 1 out of 8 couples married in the U.S. last year met via social media
  • Facebook added over 200 million users in less than a year
  • iPhone applications hit 1 billion in 9 months.
  • The fastest growing segment on Facebook is 55-65 year-old females
  • Generation Y and Z consider email passé - some universities have stopped distributing email accounts
  • The #2 largest search engine in the world is YouTube
  • There are over 200,000,000 Blogs
Mina kommentarer:
  • Facebook och Google! Trafiktillströmning är en sak, antal sökningar något annat. Känns som att det kommer att bli mer relevant att mäta dessa päron och äpplen när Facebook lanserar sin nya sökmodell där även externa webbplatser inkluderas.
  • Dajting och sociala medier. Vet att flörtandet på sociala medier är utbrett och är inte förvånad. Enklare på sociala medier då det oftast är någon man känner till och oftast har träffat tidigare. Gör saken enklare!
  • Tillväxten på Facebook är ett resultat av den stora mängden användare. Facebook har passerat tröskeln och är nu etablerade i våra privatliv.
  • iPhone, iPhone, iPhone. Har öppnat upp och gett oss webben i soffan via en enkel apparat. Snart i var mans och kvinnas soffa!
  • Kvinnor 55-65 år! Är väll en naturlig följd av utvecklingen och visar mer på att FB nu är en etablerad aktör. Innehållet har utvecklats iom att användarna har mognat i sitt användande.
  • E-post? Var är det? Behövs oftast för att man måste ange det när man ska skapa ett loggin. Med utvecklingen inom Oauth och OpenID så hoppas jag det oxå försvinner. E-post idag använder jag personligen för att de på andra sidan ännu inte har växlat över till mer smidiga tjänster som Twitter, Dropbox, Yammer eller liknande.
  • YouTube använder vi mycket till nöje och söker nya roliga eller intressanta klipp. Sök slår antal besök till en webbplats då det berättar mer om hur aktiv en besökare är på just denna typ av sajt.
  • 200 miljoner bloggar! Det finns många som känner att de har saker att säga. Tänk om det hade varit lika lätt att skapa fysiska tidningar förr....

onsdag, maj 05, 2010

Facebook och dela innehåll

Nu har min yngste son (10 år) hjälpt mig i mitt jobb (igen). Tidigare har min äldste son (15 år) klargjort lite av hur sociala medier och sök fungerar. Nu var det den yngstes tur. Min yngste son vill ha en ny mobiltelefon på sin födelsedag. Några viktiga saker måste den innehålla som att kunna ladda ner musik, spela in video och bluetooth! Det sista fick mig att reagera lite och jag bad honom utveckla orsaken. Varför blåtand?
Svaret var enkelt. Jo, pappa, det är för att jag ska kunna dela saker med mina kompisar. Vi skickar saker till varandra.
För den unga generationen så är det här med att dela information helt självklart. OFör oss som sitter och arbetar med strategier och lösningar kring denna fråga så är det ett mycket större scope att få oss dinosaurier i tidigare generationer att förstå enkelheten och nyttan. Det påvisar också, tycker jag, att funktioner som Facebooks Open Graph kommer att fungera. Om mina söner redan idag växer upp med ett beteende som vi i vuxenvärlden försöker implementera på företagsnivå så är det rätt sak vi arbetar med. Beteendet finns och förstärks men verktyg och plattformar kommer att förändras och utvecklas.


- postat från min iPhone via Blogpress

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet