tisdag, oktober 30, 2012

Google Now and the predictive future of search

Google presenterar i videon deras modell för hur de ser på att det framtida söket kommer att fungera. Ett sök som kommer att bli mer relevant och sätta svaren i sökfrågor i användarnas kontext. En bidiskussion som säkerligen kommer att hettas upp ytterligare iom detta är hur Google tar del av min privata information och använder denna. Som jag ser det har jag inga problem med det om det, som det beskrivs i filmen, inte görs publikt utan knyts till mina personliga sökningar. Jag kan då få ett intelligent sök som inte bara är ett sök utan även fungerar som påminnelsefunktion där jag får upp information innan jag ställt frågan genom att Google använder min personligt lagrade information. T.ex. om jag ska åka tåg och har fått tågreservationen via Gmail så kan Google presentera den informationen när jag anländer till tågstationen.
Det unika i deras lösning är att man kopplar ihop alla sina produkter och får det att fungera som en "digital minnesplats" för min personliga information och kopplar sedan ihop detta med den publika informationen på webben när jag eftersöker information. Det här resulterar i ett svar som blir personligt anpassat utan från mig. Att få sök att fungera på det här sättet kommer att kunna skapa helt nya möjligheter kring hur vi bör tänka i former av marknadsföring och närvaro i sök på webben. Spännande och kul framtid....inte allt för långt bort.


onsdag, oktober 24, 2012

Mobil shopping och mobila betalningslösningar hetast just nu?


Det brinner rejält under fötterna på de företag som vill ta del av den mobila e-handeln. Konsumenter köper alla typer av produkter i det mobila gränssnittet enligt undersökningar från både Google och amerikanska undersökningsföretag. Det som avgör om man köper är upplevelsen och enkelheten att navigera och hur enkelt det är att genomföra transaktionen. Det här är något som de etablerade betalningsleverantörerna nu tagit fasta på. PayPal arbetar hårt för att kunna bidra till en sömlös navigeringsupplevelse för besökare som hoppar mellan olika enheter under en dag men återkommer i sina besök till samma webbplats. Man har sett att besökare använder stationära datorer under dagen och tablets senare på kvällen i soffan och i sängen. Smartphonen är dock närvarande under hela dagen och kvällen. Utmaningen ligger i att veta att det är samma besökare och förstå denna besökare så att man kan leverera den bästa upplevelsen i dess kontext.
Man har även gjort iaktagelser kring när vi köper. Vi köper när vi är uttråkade och då handlar det ofta om impulsköp. Man kan säga att det finns ett "tråkighetsglapp" att fylla: Där vi förströr oss med att shoppa via mobilen. En möjlighet för iderika enrtreprenörer som vill slå sig in på den mobila ehandelsplanen.  
Att mobil shopping står inför ett större genombrott går att utläsa ur amerikanska undersökningar kring konsumenternas köpvanor på nätet. Man beräknar att det kommer att ske en fördubbling i antalet köp via mobil jämfört med fg år under julhandeln i år. Iofs så rör vi oss fortfarande från låga nivåer men julhandeln kommer att slå rekord hos e-handelsbutikerna och en allt större del kommer att ske via det mobila gränssnittet.
Att ta med sig smartphonen in i butiken för att göra prisjämförelser är också något som antas öka. Frågan är hur man som butik möter konkurrensen när kunderna fungerar som en Trojansk häst där konkurrenterna gömmer sig.
Betalningslösningar blir viktiga i den mobila ehandeln och är ofta helt avgörande om det kommer att genomföras en transaktion eller ej. Med en mindre skärm går det inte att exponera stora bilder och formulär för utcheckning där man ska försöka plita ner sitt kortnummer. Betalning måste kunna ske på ett ur användaren säkert och smidigt sätt. Enklast genom en tangentryckning. Här blir tjänster som PayPal och V.me viktiga aktörer. V.me är Visas tjänst för mobila betalning som nu körs i skarpt läge i USA och Canada och som förväntas rulla ut i övriga delar av världen snart. PayPal har haft sin betallösning på plats en längre tid. Båda dessa bidrar till en enkel checkout i betalflödet utan behov av att ange kortinformation vid betalningstillfället.
Apples Passbook drar även de sitt strå till stacken för att utveckla och peka på hur viktigt man anser att smartphonen kommer att vara för handeln online. Genom att större samarbete med Coupons.com lanserar man rabattkuponger till ett stort antal butiker och grossister i USA. Var säker på att vi snart ser detta i den svenska versionen.

En kul idé och en fingervisning om hur fysiska butiker gör för att möta konkurrensen från ehandeln är att sätta upp virtuella butiker. Tesco lanserade sina livsmedelsbutiker tidigare och nu har Eason som säljer böcker lanserat en virtuell butik på Dublin Connolly Station där man kan köpa en bok genom att skanna en QR kod och sedan få denna levererad till sin adress. Artikeln säger inget om att det är möjligt att få en e-version av boken direkt till sin tablet. Men det är ett bra initiativ som fyller "tråkighetsglappet" och tar till vara på möjligheten att låta konsumenten göra impulsköp. När kommer vi att kunna handla virtuella pocketböcker på ICA?

Mer finns att läsa om ovanstående via länkarna nedan. 

Inspiration hämtat från:
http://www.mobilecommercedaily.com/paypal-exec-multichannel-shoppers-are-a-challenge-in-mobile

http://www.toptenwholesale.com/news/holiday-mobile-shopping-to-rise-this-year-is-your-e-commerce-site-ready-17090.html

http://www.howtogomo.com/en/d/#homepage

https://www.v.me/

http://blog.profitero.com/2012/10/easons-launches-virtual-shopping-wall.html

fredag, oktober 05, 2012

En summering av några trendspaningar på webben


  • Sociala medier blir visuella. Vi berättar vår story med bilder istället för ord (Instagram, Pinterest). Det visuella historieberättandet får allt större vikt för företagens sätt att berätta sin historia (story).
  • Fokus ligger på användarnas behov och kontext istället för kanal och plats på webben.
  • Utvecklingen av "Internet of Things" (ett begrepp som borde fortsätta utvecklas till "Internet of People"). Handlar om hur saker runt om oss kommunicerar med varandra för att ge oss relevant och rätt information vid rätt tidpunkt och tillfälle.
  • Skiftet från det traditionella synsättet att sälja till någon, till att få konsumenter att känna att de vill köpa. Kunder som idag är mycket pålästa, kunniga och vet vad de vill ha när de kommer till avslut. När avslutet sker så är det svårt att ändra köparens inställning. Butiker blir "showrooms". "You had your chance to sell...now Im in charge and I want to buy."
  • Mobilt. Det stora skifte som vi befinner oss i och som sker i en sån hastighet att vi inte själva hinner uppfatta förändringen. När allt blir mobilt växer internet och kanske är det så att webben blir mindre på bekostnad av detta. Vi går från webb till app.
  • Engagemang. Fokus på sociala medier går från kvantitet till kvalitet i relationen. En utveckling som tidigare skett inom andra områden på Internet (och offline) genom åren händer även på sociala medier. Intet nytt under solen...
  • Den interna innehållsproducentens uppgift. Långa lanseringsplaner ersätts med realtidsartiklar som kommenteras i realtid. Innehåll blir dynamiskt och sker mitt i steget. Det blir viktigt att de som tar till sig innehållet kan dela innehållet på webben till sina nätverk. När innehåll delas skapas värdet på innehållet. Vi blir alla aggregatorer av innehåll.   

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet