"En sökning på webben på orden fastighetsskatt eller barnomsorg ger tillbaks 305000 respektive 1330000 träffar. Träffar där den som söker på orden hittar information och aktuella diskussioner inom dessa två områden. Osynliga i denna diskussion är de olika politiska partierna och vart de står i dessa frågor?"
De politiska partierna har missat att synas med sitt budskap på Internet. Hemsidor och bloggar i all ära, men helt klart har man missat strategin att närvara på de ord som personer använder när de söker information på webben via en sökmotor som Google, Yahoo och MSN.
Om man tittar på de två orden fastighetsskatt och barnomsorg ser vi att enbart på Yahoo så har det sökts på ordet ”fastighetsskatt” 372 gånger och ”barnomsorg” 367 gånger under februari 2006. Utifrån mätningar vet vi att Yahoo står för ca 25% av alla sökningar som görs på sökmotorer. Vi kan då anta att det totala antalet sökningar är ca 4 gånger så stort på dessa ord vilket ger ca 1500 sökningar på ordet ”fastighetsskatt” och ungefär lika många sökningar på ordet ”barnomsorg”. Ingenstans är de politiska partierna närvarande i toppen bland sökresultaten!
Men antalet sökningar är egentligen ointressant i sammanhanget att de politiska partierna inte syns som en aktör bland de sökresultat som handlar om partiernas valfrågor. Partierna missar också en mycket effektiv möjlighet att nå ut med sitt budskap på sökfraser som är mer specifika, och på så sätt kunna ge information till människor som aktivt söker information inom mycket specifika områden. Sökmotorerna erbjuder på detta vis möjligheter att skapa debatt på webben i form av informativa budskap när personer söker efter en viss information, oavsett om det är breda sökningar eller smala specifika områden.
Söker man på frasen ”dalarnas framtid” får man 411000 träffar och återigen inga politiska partier bland de första svaren. Viktigt när man skriver för webben är att använda de fraser som används när någon söker efter information på sökmotorerna Google, Yahoo eller MSN. Betänk ett ord som ”välfärdssamhälle”. Det ordet söktes det 8 gånger på under februari 2006 på Yahoo och det genererade 51100 träffar på Google utan att något parti fanns med i toppen av resultaten. Söker man på frasen ”lediga jobb dalarna” så har den frasen använts 99 gånger (99 ggr /25% = 400sökningar) vid sökningar på Yahoo under februari. Samtidigt genererar frasen 322000 träffar på Google och inget av partierna finns med bland toppresultaten. Rätt fraser när man optimerar partiernas hemsidor, pressreleaser och information till väljarna är A och O för att ett parti ska kunna föra en aktiv debatt på webben med vanliga personer som inte går in på respektive partis hemsida för att söka information.
Vi vet inom Papangoo att partierna bättre skulle kunna nå ut med sitt budskap om man valde att föra diskussionen där personerna finns på Internet. Att finnas med där personer söker efter information måste vara ett ypperligt tillfälle för de politiska partierna att ta debatten ut på webben och dela med sig av sin information till personer som söker information.
Vilket parti blir först med att våga finnas med när personer söker information på webben?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar