Vad är det då Google ändrat i sin algoritm?
Det verkar som att Google först internt tar fram ett set med resultat som man sedan rankar om utifrån ett antal tester. Om en sida inte är med i det första interna sökresultatet så är man inte heller med i den omrankning som sker i steg 2. Inga nya sidor tillkommer under processen!
Om din hemsida är med i den första utsållningen bland sökresultat så kan en omranking hjälpa eller stjälpa dig! Om din hemsida misslyckas i en av de nya rankingtester som utförs så kommer din ranking poäng att bli lägre. Faktorer som påverkar är relevans, trovärdighet och webbplatsens ålder.
Det här sättet att rangordna sidor skulle kunna förklara den jojo effekt som kan observeras för vissa URL:r. En sida kan gå från resultatsida 1 till slutet av resultaten för att sedan komma tillbaks igen. Samma sida är alltid med i det första setet med resultat men rankas olika.
Hamnar fler sidor i det kompletterande resultatet?
Google kanske använder det nya systemet för att snabbt få fram det första setet med resultat som troligen bygger på cachade resultat. För att göra det primära indexet mindre svårt att hantera så kan det bli så att fler sidor hamnar i det kompletterande indexet.
Det kompletterande indexet används enbart om det totala antalet sidor i det primära indexet inte återfinns i tillräcklig mängd vid en sökning.
Hur kan du tjäna på Googles nya algoritm?
Vill du nå en högre ranking via Googles nya algoritm så måste du skapa en trovärdig webbplats med bra innehåll:
- Skapa bra ingående länkar från relaterade webbplatser för att öka trovärdigheten.
- Få ingående länkar från webbplatser med många ingående länkar.
- Optimera inenhållet på din webbplats för att visa Google att din webbplats är relevant för ett visst tema. (Tematisk webbplats)
- Bra ranking hos Google bygger fortfarande till största delen på två faktorer. Optimerat innehåll och rätt typ av ingående länkar.
Problemet är att veta hur och vad som är relevant innehåll och hur strukturen på webbplatsen ska vara uppbyggd. Vi har tagit fram och testat en ny modell för optimering av innehåll som lyckats över förväntan. Inom kort kommer vi att komma ut med mer information kring detta, men ännu så får våra kunder enbart tillgång till detta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar