fredag, april 23, 2010

Facebook tar död på sökmotoroptimering

Det vi under den här veckan fått uppleva från Facebooks utvecklar konferens F8 har öppnat ögonen för många kring vad Facebook egentligen är. Facebook är inte bara en "social lekstuga" där vänner delar med sig och deltar i sociala digitala aktiviteter som Farmville. Det är en plattform med över 400 miljoner användare som ur ett kommersiellt företagsperspektiv är som att gå in på dagis och sälja godis. I alla fall kan man lätt tro det när man läser hur Facebooks realtids demografiska annonsering fungerar. Facebook kommer att per automatik kunna uppdatera din profil information. Inte din status utan din profilinformation om vad du tycker om och vilka intressen du har utifrån vad du gillar på nätet.
Under veckan som gått uttryckte någon, "Google vet vilka sökfraser som används av folk, Facebook vet vad du gillar och dina intressen". En avgörande skillnad när det kommer till nästa produkt från Facebook. Enligt vad som sägs är det en utveckling av Facebook search och då baserad på individers profilinformation i form av, "Likes", Gilla knappen. Facebook har en stor fördel i att de indexerar personers intressen och vad folk tycker om i realtid, medans Google fokuserar på innehåll och information (i realtid). Det är två helt olika typer av sök vi pratar här.
För Google så är länkar mellan webbplatser den enskilt viktigaste vägen till informationsinhämtning. Hur många länkar som leder till en webbplats är en indikator på hur viktig webbplatsen är i förhållande till likartade webbplatser. Att indexera och kunna presentera realtidsinformation är Googles utmaning.
För Facebook så är det antalet gånger som personer i ett nätverk delar information med varandra. Med Like knappen så går det snabbt att få fram vad som "gillas" just nu och vilka grupper av människor som gillar det. Vi har kommit ner på en individnivå som kan kallas realtidsdemografisk marknadsföring. Hur populärt detta kommer att bli bygger på att Facebook lyckas få oss att använda Like knappen när vi hittar intressanta saker på nätet och vill dela det med vårt egna sociala nätverk.

Min avslutande fråga blir; Hur sökmotoroptimerar vi för synlighet i Facebooks sociala nätverk?

Läs mer om Facebooks Open Graph protokoll som ligger till grund för deras utveckling av dela funktionen.

1 kommentar:

Magnus sa...

Eftersom jag bor i Costa Rica är alla annonser jag ser på Facebook på spanska, ett språk jag inte själv kan läsa. Hur bra skulle sökresultaten bli när de inte klarar av att se till att det enda de tjänar pengar på är på rätt språk?

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet