fredag, juli 06, 2007

Nyckelordsanalys - en källa till nya affärsområden

Något som jag stöter på när jag arbetar med nyckelordsanalyser är ideér till nya intressanta verksamhetsområden och utveckling av befintliga produkter/tjänster åt företag. När man genomför en nyckelordsanalys får man fram hur personer söker på sökmotorer och vilka fraser som används vid sökningarna. Bland dessa söksfraser kan man läsa ut vilket problem frågeställaren försöker lösa. Genom att analysera och plocka ihop fler sökfraser och nyckelord kan man skapa en bild av vilken typ av produkt eller tjänst som skulle lösa problemet.
Många gånger kan vi identifiera nya områden som ett befintligt företag kan anpassa sina tjänster till och på så vis lösa problemet. Men många gånger så möts vi även av företagare som inte vill ändra eller utnyttja informationen. För den som vill så finns det många affärsideér att hämta i att analysera hur personer söker på sökmotorer. Hur är det ställt inom ert eget verksamhetsområde? Dax att analysera söktrafiken på er webbplats och se hur ni kan utveckla verksamheten med hjälp av en sökordsanalys!

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet