söndag, juni 12, 2005

Sökmotoroptimering en karta till relevant innehåll!

Sökmotoroptimering utgör endast 20% till varför du får nya kunder via Internet!
Den absolut viktigaste punkten är att ha ett intressant och ett säljande innehåll på din hemsida. Denna del utgör de resterande 80% till varför du får kunder via din hemsida.

Internet är som en motorväg som skär genom det vitruella landskapet som Internet utgör. Din hemsida är som en liten parkeringsficka utmed denna väg. Större parkeringsfickor syns bättre och drar till sig mer trafik. Genom att använda sökmotoroptimering så blir din skyltning bättre. Du syns på kartan över vart man kan stanna för att hitta ett visst innehåll.

Om ditt innehåll på hemsidan inte är så relevant eller intressant som besökaren förväntar sig, så är det för besökaren som att komma till en tom parkeringsficka. Ingen service att finna!

Om hemsidan har en oattraktiv layout som inte tilltalar besökare, en sliten och omodern byggnad, så tilltalar inte detta heller besökaren. Oavsettt innehållet.

Ytterligare en aspekt att lägga in är en hemsida som är svårnavigerad. Du hittar parkeringen men inte till rätt innehåll. Svårt att hitta toaletten?

Hur gör man då för att se till att man har ett intressant innehåll?

Här är tips om hur du kan skapa intressant innehåll.

- Gör dig till expert på ditt område. Sätter du upp en hemsida inom ditt verksamhetsområde så se till att prata om ditt område. Starta diskussioner inom ditt område, skkriv artiklar till hemsidan, skriv enklare notiser och se till att andra bjuds in att kommentera. Se till att innehållet kommer först och sälj i steg två. Många köpare vill först informeras om området och sedan besluta sig för ett köp. När de väl köper från just dig så är sannolikheten stor att de även rekommenderar dig till andra i sin närhet.

- Referera till andra experter inom ditt område. Visa att du är en del av en större massa och att du deltar i diskussionerna som förs inom ditt verksamhetsområde. Länka till andra experter och till bra sidor med aktuell information och nyheter om ditt området.

- Erbjud innehållet på din hemsida Gratis! Bloggar, forum, nyhetsbrev, produktblad och informationsblad. Erbjud kunskap gratis till dina besökare. Återigen, låt dina besökare ge sig in i diskussionen med dig. Håll det öppet så andra kan ta del av diskussionerna. Du bör försöka komma upp i en viss volym på din hemsida vad gäller innehåll. Men kom ihåg att hålla det relevant och gör inte en massa tomt innehåll som repeterar innehåll från sida till sida. När du nått 20 sidor med relevant innehåll har du en mycket bra hemsida som säkerligen fungerar som källa till kunskap för många. Då kommer även fler att länka till din hemsida, vilket ger fler intresserade besökare, vilket i sin tur ska leda till fler affärer.

- Gratis innehåll räknas som relevant innehåll. Länka till så mycket gratis material som du kan. Nedladdning av program, mjukvaror, information, pristävlingar osv. Folk laddar hem mer gratis material än de behöver och kommer gärna tillbaks för att hämta mer. Återvändande besökare på hemsidan gör det lättare att sälja ditt budskap.

Men för att nå detta behöver du de viktiga 20% som gör att besökaren hittar dig från början. En bra sökmotoroptimering börjar med innehållet. Har du inte ett bra innehåll finns det ingen anledning att dra besökare till din hemsida. Eller hur?

Många företag som idag arbetar med sökmotoroptimering erbjuder "lortiga" verktyg!

Se upp för företag som enbart erbjuder mer trafik och listning på resultatlistor. Det handlar om innehåll i första hand och att dra besökare i andra hand.

Sammanfattad version!

- Hög kvalitet och volym på innehållet.

- Personer gillar innehållet och länakr till dig.

- Sökmotorerna ser att andra länkar till dig och din resa upp i ranking påbörjas.

- Du märker att folk och sökmotorerna gillar dig och gör därför mer av det du gör.

- När du rankas högre och fler hittar din hemsida så är du inne i den positiva spiralen. Det går kanske inte så snabbt utan kan ta ett antal månader. Men med fler besökare som besöker din hemsida så kommer även köparna. Vissa besöker din hemsida för att köpa, vissa för att läsa information, vissa för att utbyta erfarenheter och andra för att ställa frågor.

På detta vis skapar du en solid och fast no.1 placering på Internet. Utan riks för att använda oseriösa eller metoder som riskerar att bannlysa din hemsida hos sökmotorerna.

Kommentera gärna!

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet