Min modell bygger på tre huvudsteg.
- Aktiviteten och engagemanget på sociala webbplatser. Vad engagerar och skapar tillväxt?
- Vilka aktiviteter på de sociala webbplatser, man som företag närvarar på, gör att besökare går vidare mot ett avslut (konvertering).
- Konverteringen. Om konverteringen ligger på företagets egen webbplats eller som en funktion/tjänst på annan plats spelar ingen roll. Konverteringen ska vara mätbar och gå att identifiera.
- Benchmarking av sociala aktiviteter mot rörelser/besök på företagets webbplats.
- Antal aktiviteter i form av egna inlägg, postningar mm.
- Antal svar, kommentarer, RT mm.
- Tillväxt i antalet besök på sociala webbplatser.
- Tidsaxel som påvisar förändringar kopplat till sociala aktiviteter, antal besök på företagets webbplats och antal konverteringar.
- Identifiera vad som får besökare gå från det sociala mediet till företagets webbplats.
- Antal konverteringar totalt.
- Antal konverteringar per social trafikkälla.
- Antal konverteringar nya resp. återkommande besökare jmf med totalen för respektive.
- Dagar mellan första besök och konvertering.
- Antal besök innan konvertering.
Det finns ett ytterligare steg som jag vill kalla någon typ av summering. När man lägger ihop alla stegen och får en total överblick över sociala aktiviteter, trafikflöden och konverteringar så får man en bra bild över vilka sociala aktiviteter och sociala webbplatser som triggar vilken typ av trafik.
Som exempel kan nämnas att vissa sociala webbplatser kan vara bättre för research (LinkedIn) och andra för att få feadback inför en affär (FB eller Twitter).
En viktig aspekt idag är att om man inte deltar i det sociala livet på webben så uppstår frågetecknet varför? Varför ska jag köpa något av ett företag som ingen vet något om?
2 kommentarer:
En fundering: Konvertering i dina ögon - sätts det upp av företaget själv? Har du förslag på vad du anser vara konverteringar? Pratar vi påskrivna avtal eller kontaktförsök av potentiella kunder?
Intressant diskussion för övrigt.
/ Per
En konvertering kommer ur syftet med webbplatsen. Utifrån företagets syfte med webbplatsen sätts ett antal success mål upp som indikerar hur väl målet uppfylls. Det kan alltså röra sig om rena försäljningsmål, nya leads eller spridning av information (antal läsare av information).
Skicka en kommentar