söndag, september 04, 2005

Google och Yahoo! på väg åt olika håll?

Är Google och Yahoo! på väg åt två olika håll? De två stora jättarna på sökmarknaden drar åt olika håll. Jag har senaste tiden läst ett antal artiklar från USA som pekar på att Google och Yahoo! fokuserar på olika saker när det gäller sökmarknaden. Google inriktar sig mer på att leverera vägen till svaret, medan Yahoo! erbjuder kommersiella alternativ på svaret. Svårt att förstå? Jag kan förklara det på följande sätt.

Sökmarknaden är uppdelad i två olika saker. Vägen till relevant information och exponering av olika alternativ kopplat till din sökning. I en av artiklarna jag läste uttryckte man det som att Google erbjuder vägen till de olika pubarna, medan Yahoo! erbjuder det breda innehållet på puben från pubens olika leverantörer. Vart MSN står i denna fråga är idag oklart.

Vad betyder det här för dig som företag? Inte så mycket direkt. För mig som sökmotormarknadsförare betyder det desto mer. För att kunna avgöra vilken typ av lösning vi ska erbjuda våra kunder krävs det att vi är insatta i sökmotorernas olika strategier och framtida utveckling. Om Google levererar vägen till informationen och Yahoo! erbjuder betalda alternativ så är detta mycket viktigt för vilket val av åtgärder man bör vidta för att nå bra naturliga sökträffar i kombination med betald annonsering.

En av de viktigaste grundstenarna för en bra sökmotoroptimering är att jag och mitt företag har kunskapen om hur sökmotorerna fungerar. Med den kunskapen så kan vi säkert och på ett lyckosamt sätt guida våra kunder till en lönsam internetnärvaro.

I en marknad där sökmotorerna tar allt mer av annonseringen och även ger möjligheter att knyta traditionella media till internet, så kommer även vikten av kunskapen kring hur sökmotorerna fungerar att öka. Sökmotormarknadsföring är ingen fluga som kommer att försvinna, den växer i rasande takt och är kostnadseffektiv och resultatorienterad. Kanske är det därför den har så svårt att slå igenom hos de mer traditionella reklambyråerna. Nu blir det helt plötsligt mycket lätt att följa upp och utvärdera kampanjer mätt i kronor och ören.

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet