Handlar det bara om att sälja via Internet när man marknadsför sin hemsida med hjälp av organiska sökresultat*?
(* Organiska sökresultat är resultaten som visas på sökmotorerna när någon söker på ett ord eller en fras, t.ex. "hotell malmö".)
Att vara med i vad som kallas för organiska sökresultat är viktigt för att informera om produkten eller tjänsten du säljer. Det handlar inte bara om att skapa avslut via hemsidan när du har besökare som är intresserade av din produkt eller tjänst. En undersökning i USA genomförd av Harris Interactive, visar på att sökmotor används som ett första verktyg för att jämföra tjänster och produkter. Man genomför en pris- och produktjämförelse och ser till hur seriös eller kompetent företaget presenterar sig på hemsidan.
Som företag kan man inte bara satsa på att göra avslut via hemsidan, man bör även underlätta för besökare att kunna jämföra produkter och tjänster. Bra produktinformation och bra prisuppgifter är A och O för att kunna jämföra produkter. Certifikat, diplom, utmärkelser och artiklar pekar på seriositet och kunnande.
På Internet handlar det om att tillhandahålla relevant information som underlättar för kunderna. För dig som säljer via återförsäljare eller i tredje led så kan det handla om att bygga en trygghet och säkerhet kring produkten för att övertyga den indirekta kunden.
Så för dig som funderar på att säga nej till organiska sökresultat pga att du inte tycker att det spelar någon roll. Tänk om. Det finns idag inte många sätt som är billigare att skaffa kunder på än via organiska sökresultat. Även om du inte säljer direkt via hemsidan, så är möjligheten stor att du övertygar någon att köpa din produkt i alla fall. Tänk på att vid ett organiskt sökresultat visas svaren på en sökning som inbegriper ett av de ord du valt att förknippas med på Internet via din hemsida.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar