fredag, juni 16, 2006

Rätt sökord gav 1:a plats i papperstidningen!

I gårdagens Svenska Dagblads näringslivsbilaga hamnade vi på första sidan. I näringslivsbilagan hade man en artikel om sökordsmarknadsföring och hade gjort en sökning på Google på just det ordet. Resultatet hade man lagt ut på hela första sidan i näringslivsbilagan. På första plats återfanns just denna blogg, Pladdangoo och ett inlägg med rubriken sökordsmarknadsföring. Ett lyckat exempel på när man lyckas dra nytta av online arbetet med sökmotoroptimering i den traditionella pappersvärlden.
Jag undrar vad det skulle kostat att betala för annonsplatsen på första sidan i näringslivsbilagen i samband med just den artikeln?
Jag har vid flertalet tillfällen påpekat vikten av att veta vad folk söker med för ord och att använda flera olika fraser när man skapar sin nyckelordsstrategi. Modeord och nya ord som dyker upp ska snabbt kunna passas in i ett naturligt sammanhang på webbplatsen. Ord som konkurrenter använder i sin annonsering är viktigt att man arbetar med på sin egen webbplats. På så vis så kan du dra nytta av dina konkurrenters annonskampanjer. Tänk dock på att inte använda dina konkurrenters företagsnamn eller produktnamn på din egen webbsajt. Jobba på och arbetet med nyckelorden kommer att löna sig!

Länk till Svenska Dagbladets artikel om sökmarknadsföring.

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet