Några korta reflektioner från 2009!
Jag har köpt fler böcker än dagstidningar det här året! Enbart i jul blev det 12 stycken som julklappar.
Jag skickar färre mail och kommunicerar oftare via Twitter, Fb, Linkedin och andra liknande tjänster.
Lyckades med att inte skicka ett enda nyårs SMS. Twitter och Fb tog över.
Många företag som vill jobba aktivt med webbanalys fastnar i att konfigurera verktyget.
Allt fler företag har insett nyttan med webbanalys och ser det som ett verktyg för att ta beslut. Men får inte ut den info de behöver då de många gånger fastnar i verktygets komplexitet.
Sociala mediers genomslag.(?) Hur vi ska mäta och analysera nyttan blir en fråga som kommer allt oftare på agendan. Redan från början var jag skeptisk mot att mäta retweets och followers då det inte ger svar på ROI frågan. Däremot fyller de en funktion när det gäller engagemang. Återkommer i en annan postning om ROI och sociala medier.
Webbens "nya" roll för organisationers sätt att kommunicera och göra affärer. Idag är webben affärskritisk för även den minste företagaren genom Google Maps, local search, social search och personifierat sök.
Omdaningen av området sök och sökmotoroptimering. Den semantiska webbens genomslag och ovanstående nya sökfunktioner. Data om datat och hur innehållet är strukturerat. Kontexten kring sökord är avgörande för dess framgång.
Genomslaget för iPhones hos var och en. Nästa steg augmented reality och lokalisering kommer som en naturlig följd!
Mina första tankar 2010 om webben, analys och sök!
- postat från min iPhone via Blogpress
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar