tisdag, mars 09, 2010

Mäta engagemang på webbplatsen.

Engagemang på webbplatsen är en fråga som inte har ett direkt enkelt svar. Hur mäter man egentligen engagemang på webbplatsen? Några exempel och några råd på vad man ska tänka på anges i denna postning.

Tid på webbplats och antal besökta sidor förs ofta fram som en grundläggande indikator för att mäta engagemang. Den saknar dock några andra grundläggande faktorer som man bör komplettera med. En av dessa är trafikkälla. Besökare som kommer via källa angiven som "direkt" har ofta visat ett engagemang sedan tidigare till webbplatsen.
Trafikkällan "direkt" anger att besökaren har bokmärkt sidan, vet adressen eller kommer via ett e-post meddelande med url:n i meddelandet. Ytterligare en faktor att ta med är om besökaren är ny eller återkommande. Återkommande besökare med källa direkt uppfyller ovanstående slutsats, medan en ny besökare har en relation på ett sätt som vi inte direkt kan avgöra. Eventuellt kan besöket komma via ett e-post meddelande där besökaren klickat på en länk till webbplatsen eller så har personen läst/sett url:n på något annat sätt. (Kan också handla om cookie deletion).
Slutsatsen blir att besökaren har ett större engagemang till webbplatsen om de kommer via trafikkälla "Direkt".
Men vi har även andra indikatorer som kan peka mot ett engagemang på webbplatsen. Om man tar exemplet ovan och ser att besöket är en återkommande besökare som kommer in till webbplatsen genom ett bokmärke och sen läser en sida på 1,5 minut. Är jag då en engagerad besökare?
Frågan är vilken sida jag besökt. Besökare till vissa nyckelsidor kan utgöra en mycket engagerad besökare med stort engagemang i webbplatsen. Besökare till nyhetssidor som återkommer med tätare intervall är ett mått på engagemang. Olika sidor på webbplatsen har olika uppgift. Vi har sidor som uppdateras ofta och där vi vill ha täta återkommande besök och andra sidor där vi har få uppdateringar med få återbesök men där sidan innehåller väsentlig information kopplat till våra tjänster/produkter.

Summering
När vi ska mäta engagemang så bör vi utgå från vilka sidor på webbplatsen som engagerar besökare på olika sätt. Ange vilket syfte respektive sida/kategori har och vilken typ av besökare den riktar sig till. Nya eller återkommande besökare?
Trafikkälla är en viktig indikator för att se vilken vår mest engagerade grupp av besökare är. Märk upp länkar som pekar in till webbplatsen för att i möjligaste mån sålla ut de olika segment som återfinns inom segmentet Direkt trafik. Har du märkt upp företagets Url i din e-post signatur?

Ska du mäta engagemang så är rekommendationen att minst mäta följande:
  • Tid på webbplats över x antal minuter
  • Antal besökta sidor över x antal sidor
  • Trafikkälla Direkt Trafik
  • Plocka ut en eller fler nyckelsidor som fungerar som målsidor för olika typer av besökare.

Har du egna idéer på hur man mäter engagemang så fyll gärna på med dessa.




2 kommentarer:

efa sa...

Antal kommentarer (per besökare)
Antal retweets och liknande
Antal omnämnanden i andra kanaler (inkl offline)

Men alla dessa tal är ju helt beroende på vad sajten ska åstadkomma. Din "plocka ut en eller fler nyckelsidor" är väl egentligen det mest relevanta talet?

Peter Isaksson sa...

Den rätta kombinationen av flera variabler beroende på vad själva målet är med webbplatsen.
När det kommer till sociala medier och hur dessa ska mätas så har vi en del huvudvärk kvar innan vi fått fram bra och relevanta nyckeltal. Kvaliteten på det sociala nätverket bör spela en viss roll. Med kvalitet avser jag hur aktiva personerna inom nätverket är och på vilket sätt.

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet