- Sociala medier blir visuella. Vi berättar vår story med bilder istället för ord (Instagram, Pinterest). Det visuella historieberättandet får allt större vikt för företagens sätt att berätta sin historia (story).
- Fokus ligger på användarnas behov och kontext istället för kanal och plats på webben.
- Utvecklingen av "Internet of Things" (ett begrepp som borde fortsätta utvecklas till "Internet of People"). Handlar om hur saker runt om oss kommunicerar med varandra för att ge oss relevant och rätt information vid rätt tidpunkt och tillfälle.
- Skiftet från det traditionella synsättet att sälja till någon, till att få konsumenter att känna att de vill köpa. Kunder som idag är mycket pålästa, kunniga och vet vad de vill ha när de kommer till avslut. När avslutet sker så är det svårt att ändra köparens inställning. Butiker blir "showrooms". "You had your chance to sell...now Im in charge and I want to buy."
- Mobilt. Det stora skifte som vi befinner oss i och som sker i en sån hastighet att vi inte själva hinner uppfatta förändringen. När allt blir mobilt växer internet och kanske är det så att webben blir mindre på bekostnad av detta. Vi går från webb till app.
- Engagemang. Fokus på sociala medier går från kvantitet till kvalitet i relationen. En utveckling som tidigare skett inom andra områden på Internet (och offline) genom åren händer även på sociala medier. Intet nytt under solen...
- Den interna innehållsproducentens uppgift. Långa lanseringsplaner ersätts med realtidsartiklar som kommenteras i realtid. Innehåll blir dynamiskt och sker mitt i steget. Det blir viktigt att de som tar till sig innehållet kan dela innehållet på webben till sina nätverk. När innehåll delas skapas värdet på innehållet. Vi blir alla aggregatorer av innehåll.
fredag, oktober 05, 2012
En summering av några trendspaningar på webben
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar