onsdag, april 08, 2009

Verktyg för att mäta social media marknadsföring

En lista med lite olika verktyg som gör det möjligt att mäta social media aktivitet. Frågan man måste ställa sig när man mäter är vad den statistik man får ut leder till? Vilken nytta kan vi ha av informationen? Vad säger den egentligen? Kan vi agera på information? Hur kan vi agera på informationen? Vilka åtgärder måste vi genomföra? Vad leder åtgärderna till? Hur mäter vi utfallet av åtgärderna? Kan vi särskilja effekten från åtgärder från naturlig påverkan (säsong, veckodagar, omvärldshändelser)?

Men nu till listan!

Twitalyzer
Social Collider
TwitterAnalyzer
TwitterFriends
TweetEffect
Tweetstats
Twitturly
Thummit Quickrate
Twist
TweetVolume
Concentrate
Many Eyes

Ha så kul och kommentera gärna verktygen på deras respektive sida när ni testkört dem!

1 kommentar:

Social Media Marknadsföring sa...

Bra lista! Viktigt att ta reda på är vad syftet med bevakaren är, och sedan välja någon av de alternativ som finns!

Mvh
Magnus Lundin

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet