fredag, december 04, 2009

Vad göra med Google Wave?

Frågorna kring Google Wave och vad man ska ha det till är återkommande. Många av de som fått en invite och sedan öppnat upp sin Wave miljö får ett stort frågetecken i ansiktet. Tomt!! Det är tomt! Vad gör man med ett tomt blad? Man börjar rita och skissa på det eller så viker man ett flygplan av det. Lite så ser jag på Wave. Det blir det jag gör det till. Ett par exempel på hur jag använder Google Wave.
  • Inbjudan till seminarier. Att bjuda in deltagare till seminarier underlättas genom Wave genom att varje deltagare ser direkt vilka andra som kommer att delta om man använder funktionen "Ja-Nej-Kanske. Det här ger transparens och en möjlighet för deltagarna att påverka varandra.
    Karta som visar vart seminariet kommer att genomföras.
    Kalenderfunktion som anger datum och tid.
    En levande agenda. Genom att lägga ut stolpar på innehållet skapas diskussioner kring innehållet och det kan då dyka upp nya frågeställningar som man bör ta upp för diskussion på seminariet.
    Deltagarna själva kan dela med sig av erfarenheter och på så vis höja nivån och kvaliteten på själva seminariet. Risken att landa fel med innehållet när deltagarna själva fått diskutera det är minimal.
  • Samarbeten. Jag har ett uppdrag i en valberedning där vi diskuterar möjliga kandidater. Behöver man ta in synpunkter i en fråga från en annan person kan man göra det genom att ta med den personen i en del av Waven.
  • Löpande anteckningar. Jag satt på ett seminarium och förde anteckningar från vad som sas på scen. Genom att jag bjöd in flera av deltagarna på seminariet så kunde vi tillsammans redigera anteckningarna och även hinna med att lägga till frågor som ställdes från publiken. Allt förenklades ytterligare om man använder Google Translate så att alla oavsett språk kan delta. Gick lysande!
  • Projektarbete. Tillsammans med kunder så är det lätt att diskutera och administrera mindre projekt och uppdrag. Tillgång till dokument med tillhörande kommentarer och möjligheten att bjuda in deltagare till vissa delar av Waven gör den mycket flexibel och användbar.
  • How-to lista. Att skapa en manual eller guide för en funktion är lätt. Lägg upp inlägg kopplade till de olika områden som manualen omfattar och bjud in personer som berörs av området till just den delen av Waven. Spar tid då deltagarna inte behöver ta in alla områden och sitta och vänta på att just deras område ska komma upp på agendan. Spar möten!
Det här är några praktiska exempel på hur jag hittat tillfällen då Google Wave stöttar mig i mitt arbete. Papperet är inte längre tomt utan fyllt med nya tankar om hur man kan använda Wave. Problemet har tidigare varit att inte så många har ett Wave konto men det känns som att den tröskeln snart är överkommen. Jag har fortfarande ett 30-tal invites kvar på mina Wave konton (har två av någon anledning) och det kommer bara fler.

Good Luck Waveing

pisaksson67@googlewave.com

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet