onsdag, september 01, 2010

Google Places vs Facebook Places

Facebook Places inkluderar flera steg och har fler beroenden jmf med Google Places. Exempel: En vän checkar in via FB Places. Sannolikheten att jag är på samma geografiska plats eller just nu i behov av samma tjänst som min vän är mindre. Har jag många vänner inom ett givet geografiskt område så kan det ha sin funktion i att jag träffar vänner IRL. Men det är inget platsen vi checkat in på direkt vinner något på.
Google arbetar mer utifrån vilken intention vi har just nu. Jag söker utifrån vilket behov jag har och använder jag en geografisk angivelse så dyker Google Places upp först. När vi väl är på plats fysiskt så kan det vara rimligt att anta att jag checkar in via FB Places för att göra en social delning.
Man kan anta att Google vinner i steg 1 och att FB tar hand om det fysiska besöket. Med funktioner som inkluderas i 4# där man kan lämna tips om ett ställe och få tips från närliggande platser, så kan FB Places bli en större konkurrent till andra lokaliseringstjänster än mot Google. Namnlikheter till trots.


- postat från min iPhone via Blogpress

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet