söndag, mars 26, 2006

Webbdagarna fortsättning dag 1.

På grund av att jag var tvungen att ta hand om lite förfrågningar som inkommit under dagen fanns jag inte på plats förräns till föredraget som började 14.15.



”Rätt plattform för maximerad försäljning” pratade Thomas Eineving VD på företaget Wipcore.
B2B vs B2C, business to business vs business to consumer.

Olika roller, ett beteende.

Köpbeslut tas på nätet, medan själva köpet kan ske i butik. Försäljningen sker dock allt oftare på Internet. Med detta påstående så slog han även fast att allt går att sälja via nätet. Konfigurera bilen eller maskinen på nätet och skicka beställningen eller skriv ut och ta med till butiken.

Säljcykeln: Locka – Sälja – Köp – Service

Locka kunder

- Funktion för att locka kunder

o E-post

o Password marketing, du får ett användare och lösenord för att gå in på en specifik site och hämta ett erbjudande.

o Community


Sälja

- Hjälpa kunden hitta på siten

o Design/navigation (Reservdelsförsäljare av traktordelar har 22000 artiklar men 147000 kategorier)

o Sökfunktion

o Relationer (Up-sell, cross sell, relationer till övrig information. De som handlat den här produkten har även beställt följande produkt…)

o Bra design/navigation

o Menyn till vänster. Tänk på upplösningen, meny till höger syns inte i alla upplösninar.

o Bra sökfunktion. Finns inte i något publiceringsverktyg. Episerver har en bra tredjepartsprodukt. Google på hemsidan?

o Ginza – sök som det låter inte som det stavas.


Köpa

- Automatiska köpförslag

o Köpförslag mellan produkter.

o Köpförslag på ketegorinivå.

o Flera olika filter för köpförslag.

o Viktning i tid och antal på kategori.

o En bild säljer mer än….


Service

- Service efter köp

o Enkel returhantering

o Historik

o Nya erbjudanden

o Community, diskutera din produkt med andra kunder.

o Reservdelar till köpta produkter.


De olika funktionerna:

- Kundbesöket

- Telefonförsäljning

- Butiken (installera skärm i butiken där du visar e-butiken.)

- Katalogen


E-handel – elektronisk försäljning är det som håller ihop och styr verksamheten. Det centrala systemet som ska understödja alla andra ovanstående funktioner. Bortse från teknik det handlar om försäljning.

Nästa föreläsare ut var företaget Debitech och Eric Wallin. Ämnet ”Öka intäkterna med webbaserad betallösning”. Det här föredraget visade på att det lilla företaget till en rimlig kostnad kan erbjuda en webbaserad lösning. Intressant!

Hur betalar man idag på nätet?

- 46% betalar med kort.

- 25% vill ha faktura.

- 11% föredrag postförskott.

- 17% betalar direkt via bank.


Kvinnor föredrar i större utsträckning faktura medan män i större grad än kvinnor betalar med kort. Unga människor betalar till stor del via postförskott. Kan bero på att de inte har kort.


Den allra enklaste lösningen går att få för under 1 tkr per månad.

Slut dag 1.
Ord som användes mycket av respektive föredragshållare under dag 1:

- Standards för olika system och webben.

- Kontinuitet i webbinvesteringen.

- Strunta i tekniken tänk på användaren.

- Beteenden på webben.

- Tänk försäljning inte plattform.

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet