Eftermiddagen gick i sökmotormarknadsföringens tecken och det kändes lite tunt. Bäst var Sara Andersson från Global Strategies International. Hon gick igenom lite saker som berörde sökmotoroptimering.
Då jag själv arbetar inom detta område så kändes Hans Sandblom från SEO Logik som en gäspning. Kunde inte hålla med honom på ett antal punkter kring länkar, subdomäner och domännamn med olika ändelser (.com, .se .nu .net) utan ansåg att han kom med direkta felaktigheter.
Jag har precis diskuterar dessa olika saker på forum i USA och vill till skillnad från Hans säga följande:
- Subdomäner. Det är inte alls riskabelt att ha en subdomän om denna hanterar ett eget avgränsat besläktat område till företagets ordinarie verksamhet. Vill man som IDG ha en blogg så är det helt ok att ha den som en subdomän. Varför har annars Google själva ett antal subdomäner som innehåller deras olika tjänster? De subdomäner Matt Cutt pratar om är subdomäner som enbart innehåller populära sökfraser men som sedan pekar in på en ordinarie sida på huvuddomänen. Har man en subdomän inom ett besläktat område med ett eget filträd så är det inga problem. Se Googles egna exempel, http://froogle.google.com/ och http://blogsearch.google.com/.
- Domännamn under olika domäner som com, net, nu och se. Ingen fara med samma innehåll på olika domäner även om de heter lika i själva domännamnet. Google kommer att indexera endast en av dessa. Viktigt är att se till att Google indexerar rätt domän. Vad som blir fel är när företag försöker spamma genom olika domännamn och har samma innehåll på siterna. Se och jämför sidorna http://www.positionering.nu/ och http://www.publiceringsverktyg.info/. (Ett företag jag hittade på nätet med duplikat innehåll. Jag har inte kontaktat företaget och påpekat detta faktum då de själv arbetar med optimering och anlitas av offentliga aktörer. De borde ju veta detta själva tycker man.) SEO Logik har ju t.ex. själva samma innehåll under olika domäner och med olika stavning av namnet. Se www.seologic.se, www.seologik.se och www.seologik.com.(SEO Logic är ett amerikanskt företag så därför har inte SEO Logik com-domänen. Sedan är ju frågan om det är etiskt att ha ett annat företags namn i en svensk domän när man är verksam inom samma område.)
- Länkar. Du som innehavare av en webbsite är alltid ansvarig för alla utgående länkar från din hemsida. Det står på Googles sida för anvisningar för webbmasters att innehavaren av en webbplats är ansvarig för allt innehåll. Man kan aldrig skylla på företaget som optimerat siten om Google kommer och knackar på dörren. Att som Hans, säga att optimeringsföretaget är ansvarigt för en hemsidas utgående länkar och går att skylla på, är direkt felaktigt. Sunt förnuft.
Länkar till andra kunder hos optimeringsföretaget är också något som ligger under luppen hos Googles spamteam. Det står att du inte ska behöva länka till optimeringsföretaget på Googles hemsida. Även om kunderna hos optimeringsföretaget är i besläktade branscher så är förfarandet i gråzonen när man börjar länka mellan dessa. Om Google tar upp det så är min rekommendation att låta bli, även om det inte direkt är otillåtet. I dokumentationen från Search Engine Strategies seminariet i New York, http://www.searchenginestrategies.com/, gick det att läsa att Google kommer att titta mer på vad man kallar länknätverk. Man vill speciellt titta mer på sökmotoroptimeringsföretag som erbjuder denna typ av länkutbyte mellan sina kunder.
Det var alla mina anteckningar från Webbdagarna i Stockholm 2006. Jag kan rekommendera nästa nummer av Internetworld som kommer att ta upp branschen sökmotoroptimering. All den smutskastning som skett tas upp och man vill reda ut begreppen. Intressant!
Glöm inte att besöka Bisonblog eller Internet Worlds blog från Webbdagarna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar