måndag, november 16, 2009

Nytt med Google Analytics

Har nu tillgång till alla nya funktioner som släppts för Google Analytics. Lite kommentarer kring nyheterna.
  • Intelligence - Ger dig som användare möjlighet att sätta värden för varningar. Automatiska varningar sätts av Google Analytics och triggas när trafikmönstret bryter mot det förväntade. Google sätter ett förväntat utfall och jämför det faktiska mot detta för att sedan avgöra beroende på inställning om man ska trigga en automatisk varning. En anpassad varning är en varning som skapas och sätts av dig som användare. Det går att konfigurera varningen så den triggas utifrån dina krav. Standardvarningskänslighet är en inställning för hur känslig varning ska vara. Genom att öka känslighet så triggas varningen vid mindre förändringar i trafiken och tvärtom om man sätter den till en lägre känslighet.
  • Avancerat filter för att filtrera ut information ur listor. Istället för som tidigare enbart kunna ange ett ord eller url för t.ex. Innehållsrapporten så kan man nu skapa ett avancerat filter och sortera ut information och få den listad direkt. Som ett snabbfilter.
  • Aspekt - det går nu att ange en aspekt för olika rapporter. Det här innebär att vi inte behöver göra enklare anpassade rapporter utan kan göra dessa "on-the-fly" genom att ange ytterligare en aspekt till rapporten. T.ex. innehållsrapporten kan få ytterligare en aspekt som visar från vilket Medium trafiken kom till sidan eller vilka sökord som genererar trafik till en sida.
  • 20 mål - en uppskattad möjlighet då de tidigare 4 målen kändes lite tamt.
Känns som GA nu vuxit ikapp de stora verktygen ytterligare. Saknar dock fortfarande möjligheten att skapa flera Instrumentpaneler per profil så att man kan skicka en anpassad instrumentpanel till respektive avdelning som t.ex. marknad, försäljning och ledning.

1 kommentar:

Anonym sa...

mycket intiresno, tack

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet