söndag, maj 15, 2005

Ett enkelt sätt att förklara vad sökmotoroptimering gör för ditt företags hemsida.

Jag läste en text där Jared Spool, mannen bakom User Interface Engineering, på ett enkelt sätt förklarade vad hans företag gör. Att hitta intresserade köpare, erbjuda finansiering och att sedan erbjuda säljare på Internet dessa intresserade köpare.

Jared förklarar sin verksamhet på följande enkla sätt (fritt översatt).
Tänk om du hade en magisk maskin som kände av när någon inom en radie på 2 mil från dig hade slut på mjölken. Du kör till deras lägenhet bara för att upptäcka att de sitter där med en tom kartong mjölk och en skål med torra flingor. Du sätter dem i din bil och kör dem till den närmaste affären. Bara för att vara säker på att de ska köpa så ger du dem pengar att betala mjölken med.
Vad är oddsen att den här personen kommer att köpa mjölken på en gång? Helt klart 100%. Affären får verkligen göra något drastiskt för att inte lyckas med att sälja mjölken till den här personen exakt vid det här ögonblicket.


Översatt till sökmotoroptimeringsprocessen blir effekten att en sökmotoroptimerad hemsida levererar intresserade potentiella kunder. Dessa potentiella kunder söker efter just en specifik vara eller tjänst på sökmotorerna och din sida kommer upp bland resultaten hos sökmotorn.
Den potentiella kunden väljer att klicka på just din resultatlänk och hamnar på en sida på din site. Du vet vad personen är intresserad av. Detta visas genom att personen har hamnat på en av dina sidor som är optimerad för just det nyckelord som personen sökte på. Så långt allt väl.
Men hur övertygar vi en besökare att bli en köpare?

Vi kommer till den biten då du ska övertyga besökaren att göra ett köp. Har du tänkt på vad du vill säga? Om du hade personen framför dig, vad skulle du då säga eller erbjuda? Lösningen med säljande avslut på en hemsida är att erbjuda olika vägar till avslut, på olika platser på hemsidan.

Att övertyga en potentiell kund att bli en köpare sker genom att förstå personens behov. Du måste kunna attrahera och erbjuda lösningar så att personen kan göra ett bättre köp. Länkar som,
- hitta en lokal återförsäljare, - boka just nu och få 15% rabatt, - kontakta en säljare, - begär mer information, - besök vår produktsida, - testa gratis en vecka, - vad säger våra kunder är exempel på avslutslänkar. Samtidigt som detta så bör du erbjuda flera varianter av pris och paket.

Länkarna aktiverar den potentiella kunden och gör att du hjälper denna person att påbörja köpet. Du leder personen genom säljprocessen. Länkarna ska svara mot personens behov av svar på frågor som kommer att ställas under besöket på din hemsida. När personen ställer frågorna så måste det finnas länkar som kan erbjuda svaren.

Börja med att erbjuda mer generella sidor som beskriver din produkt eller tjänst i mer allmänna drag.
- Vad erbjuder du?
Som exempel använder vi stegar. Fällbara stegar - fasta stegar - skjutbara stegar.
Texten kan lyda,
När du behöver en fasadstege kan du välja mellan fällbara, fasta och skjutbara stegar.

Även fast du bara säljer skjutbara stegar så räknar du upp alla typer för att locka personen in på sidan och vidare i processen.

- Vanliga användningsområden för skjutstegar.
Hur andra har använt denna typ av stege osv.
En text som lyder
Du kanske blir överraskad över alla industrier som använder skjutstegar.


- Jämföra produkter. Låt personen höra hur produkten utvecklats och blivit bättre.
Exempelvis
Se hur vi utvecklat skjutstegen från tidigare modeller.


För att sedan erbjuda den potentiella kunden en möjlighet till avslut eller för att leda in personen tillbaks i säljprocessen igen, erbjuder vi följande länk.
Hitta rätt produkt för dina behov.


Med denna länk leder vi den potentiella kunden till avslut alternativt tillbaks in i säljprocessen. Vi erbjuder ett svar på en direkt fråga från personen. Hur passar denna stege mina behov?

En hemsida utan möjlighet till avslut, som inte hjälper en intresserad potentiell kund att tillgodose sina behov och att uppnå dina mål, fungerar bara som en presentation av företaget. En presentation som inte triggar en potentiell kund till köp och inte fyller vare sig den potentiella kundens eller dina behov. En sådan sida skapar inga köp och övertygar ingen till att bli en nöjd köpare.

Se hemsidan som en levande marknadskanal där du exponerar, säljer och servar besökare dygnet runt alla dagar i veckan. Hemsidan är er bästa marknadskanal om den är strukturerad på rätt sätt.

Lycka till! Kommentera gärna.

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet