fredag, maj 27, 2005

Sökordsmarknadsföring

Vart ska nyckelorden/sökorden återfinnas i en text på hemsidan?
Tidigare har jag pratat om att det är viktigt att man placerar sina nyckelord i form av ett timglas på sin hemsida. Med timglas menas rikligt i början och rikligt i slutet av sidan. Håll också ner antalet olika nyckelord till 2-3 per sida. Dessa ska sedan ha en nyckelordstäthet på ca 5-8%. Av den totala textmassan på hemsidan ska alltså 5-8% vara nyckelord.

Varför då, undrar nog många!

Jo. Sökmotorerna indexerar inte hela sidan. Sökmotorerna kan inte spara en hel sida. Det är därför viktigt att man inte gör för stora sidor (mycket grafik) och att man placerar sina nyckelord på korrekta platser. På så vis uppnår du en bättre sökordsmarknadsföring. Hur viktigt ett ord är på en specifk sida mäts i jämförelse med det totala antalet ord på hemsidan. Det här är viktigt för en bra resultatranking jmf med andra sidor.

Till exempel så sparar Google bara 101 kb av din indexerade hemsida. Yahoo däremot sparar hela 500 kb av din hemsida. Sökmotorerna jämför inte Internets olika hemsidor, man jämför hur ofta vissa ord förekommer på olika hemsidor vilket sedan ställs mot andra hemsidor. Hemsidor som innehåller samma typ av nyckelord.

Kommentera gärna!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för ännu lite mer tips!

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet