söndag, maj 01, 2005

Jag vinner inget på att sökmotoroptimera min hemsida!

Jag får inte mina kunder via Internet och min verksamhets produkt är så speciell att den går inte att sälja via Internet! Känner du igen argumenten?

Varför ska du sökmotoroptimera hemsidan om du inte har en tjänst eller produkt som går att sälja via Internet? Om du som företagare enbart har en lokal marknad, vad vinner du på att sökmotoroptimera hemsidan?

Som argument mot sökmotoroptimering säger man att man säljer sin produkt (tjänst eller vara) via försäljare eller personliga möten. Mässor och företagsbesök är två andra argument. Ett annt argument kan vara att vi har tilräckligt att göra ändå och kan inte ta emot mer order just nu! Jag bedriver min verksamhet på en mindre lokal marknad och behöver inte en hemsida och helst inte en sökmotoroptimerad hemsida.

Varför sökmotoroptimering?
De flesta av ovanstående argument handlar om att du söker upp kunden och försöker övertyga kunden om din produkts förträfflighet på olika sätt. Antingen genom försäljare, genom dina egna kontakter, annonsering i olika tidningar eller via existerande kundrelationer som förser dig med uppdrag.

Du söker hela tiden efter kunden!

1. Syns du inte så finns du inte gäller definitivt på Internet!
Första argumentet för att du ska sökmotoroptimera hemsidan är att annars så syns den inte på Internets sökmotorer. En hemsida som inte är korrekt sökmotoroptimerad syns helt enkelt inte på Internet under en längre tid. Givetvis kan du söka efter den på en sökmotor och hitta den och du kan ju alltid skriva in korrekt adress och komma till hemsidan. Men du får svårt att konkurrera på sökmotorernas resultatlistor när nu fler och fler företag inser vikten av att synas på sökmotorernas resultatlistor. Att lägga pengar på en annons som inte syns i tidningen eller en broschyr som inte används är inget jag antar du gör medvetet. Men varför då lägga pengar på en hemsida som sedan inte garanterat syns?

2. Varför söka efter kunder när kunder kan söka efter dig?
En sökning på någon av de olika sökmotorerna Google, Yahoo! eller MSN inenbär att någon söker information. Kan du tillhandahålla denna information inför ett köp eller för att belysa ett ämne så vinner du i trovärdighet och i konkurrensförmåga.
Det handlar inte alltid om att göra direkta avslut via hemsidan. Det handlar mer om att tillgodose sökarna på Internet med information inför ett köp.

Internet används för följande ändamål:
- Prisjämförelser mellan likvärdiga färdiga produkter.
- För att kontrollera det tillverkande företagets kapacitet och flexibillitet.
- Företagets kunskapsnivå inom ett specifikt område.
- Hur man tar sig till företaget. Finns alternativa färdsätt.
- Aktiviteter och övrigt kringutbud vid en semesterövernattning.
- Samverkan med andra? Ingår man i nationella nätverk? Vem håller i reperationer av min maskin i min kommun?
- Akut hjälp av hantverkare. Mitt fönster blåste sönder! Mitt avlopp sprack!
- Hur hittar jag en reklambyrå i Rättvik?

För att nämna några!

3. En skylt på Internet som syns dygnet runt, året runt!
Tänk dig en neonskylt utefter en hårt trafikerad väg med ditt företagsnamn och en slående text som beskriver din produkt eller tjänst dugnet runt och året runt.
Så fungerar en korrekt sökmotoroptimerad hemsida.

När någon söker efter just din vara eller tjänst så ska du finnas med i sökresultaten. Det handlar inte om att den som söker ska hitta dig genom att behöva ange ditt företagsnamn eller precisera allt för mycket i sin sökning. Det handlar om att sökaren ska hitta dig genom att i sökkriterierna skriva in de sökord som beskriver den produkt eller tjänst som du säljer.

Ett exemepel:
Företaget Wepax AB vill synas bättre på Internet. Hur söker de efter mer information om detta på Internet?
De kanske använder något av följande sökord och fraser:
- internetmarknadsföring av hemsida
- sökmotorptimera företagets hemsida
- sökmotoroptimering av hemsidor
- tips internetmarknadsföring

Ovanstående fraser ska beskriva beskriva det verksamhetsområde du är verksam inom.

Statistik viar på att de flesta sökningar på Internets sökmotorer innehåller två eller tre ord. Sökfraser är mer vanliga än enskilda ord. Ofta söker man på ett ord till att börja med men inser att sökningen blir för allmän och man gör därför om sökningen med en mer preciserad sökning med två elller fler ord i sökningen.

Hur hittar man din hemsida?

Avslutning
Är din verksamhet för speciell för Internet? Bra, då har du även en kunskap som du kan använda på Internet för att öka din trovärdgihet. Delta i diskussioner, publicera artiklar eller lägg ut dina pressreleaser.

Jag hade i uppdrag att genmföra ett uppdrag som hanterade en regionförstoringsprocess. Dokumentationen lades ut på en hemsida och mina kontaktuppgifter fanns med. En dokumentation om en regionförstoringsprocess är inget man direkt ser som säljbart. Effekten blev dock att jag blev kontaktad av flera olika högskolor som ville veta mer om arbetet kring regionförstoringsprocesser. Min trovärdighet som en kunnig person inom området ökade väsentligt. På samma vis ska du använda din kunskap för att öka din tovärdighet inom ditt verksamhetsområde.

Det var allt för denna gång.

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet