tisdag, januari 31, 2006

Sökmotoroptimering för sökmotorer eller för sökare?

Fick en intressant vinkling på frågan om vad som kan vara en korrekt optimerad hemsida?
Är det en sida som är anpassad för sökmotorernas algoritmer? Eller är det en sida som är anpassad för att besvara den fråga som ställts till sökmotorn?
Nog måste det vara så att webbplatser som är optimerade för att passa de frågor som ställs vid en sökning på Google, MSN eller Yahoo! är den bäst optimerade hemsidan!

Vad vill vi säga med detta?
Jo, om du har en sida som inte når upp till ett resultat bland de 10 första vid en sökning på ett nyckelord, som t.ex. "hotell", så är det ingen fara. Det man ska eftersträva är kombinationer av nyckelord som t.ex. "hotell Växjö". Givetvis ska man inte betala för helt suspekta sökresultat som "hotell Växjö storgatan 13". Måste man använda en sån sökfras för att synas så har inte sidan nått upp till vad mankan kräva av en sökmotoroptimerad hemsida.
Det är också mycket viktigt att veta vilka ord dina nuvarande och potentiella kunder använder när de söker efter produkter inom ditt verksamhetsområde. Utan det så spelar det ingen roll om du kommer som no.1 på ordet "hotell växjö" om dina kunder inte söker på det ordet.

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet