söndag, mars 26, 2006

Webbdagarna Internetworld dag 2.

Dag 2

Inför dag 2 så slog det mig en sak när jag intog min vanliga kopp kaffe på morgonen. Vi sitter här och lär oss samma saker. I och för sig inget unikt med ett seminarium. Man måste ha med sig ett visst mått av ifrågasättande och själv kunna värdera och omsätta det som sägs. Men det går inte att komma ifrån att Internetworld har stor trovärdighet, vilket deltagarantalet visar på, och man tar på sig ett visst ansvar för det som diskuteras under seminariet. Tänk om det som sägs inte är sanningen utan ett företags enskilda uppfattning?
Tar Internetworld ansvar för vad föredragshållarna säger? Med rubriken ”Årets viktigaste dag för lyckade webbsatsningar” så kanske man kan kräva ett visst mått av ansvar från arrangörshåll. Dag 1 höll sig bra och kändes inte som att man lyssnade till olika företag som marknadsförde sig själva på scenen. Vi får se hur detta upplevs under dag 2.

Dagens inleds av InternetWorlds chefredaktör Mikael Zackrisson under ämnet ”Visa mig företagets sajt och jag kan säga hur företaget mår”.

Trenden på webben är att bloggandet slår igenom. Vi går från broadcasting till småprat. Från informationssamhälle till interaktion. Mycket av detta är tecken på att webben har mognat. De som växer upp idag har småpratet som en naturlig del i deras vardag. Se Lunarstorm som ett exempel på småprat.

Bloggportaler som Knuff.se och Technocrati.com är värda att besöka för att se vilken kraft bloggen har. Några avslutande råd är att du som företag ska,

- nischa dig. Ökar relevansen inom ditt område och för din site.

- Delta i diskussionen inom ditt verksamhetsområde.

- Var kreativ.

- Använd sök för att

o Bevaka vad som sägs om ditt företag eller om din bransch.

o Locka kunder till hemsidan.


Nästa föredragshållare var Kenneth Danielsson Vd på Isobar. Ämne ”Tänk webb först – Digitala medier är så mycket mer än Internet”.

Han startade med några fakta och sedan rullade hans presentation på så jag visste inte om jag skulle läsa den eller lyssna på honom. Men här kommer lite fakta:

- 78% använder Internet.

- 61% använder e-post.

- 42% har bredband.

- 1,4 miljoner människor besöker bostadssiter per år.

- 1,6 miljoner människor besöker jobbsiter per år.


En tanke ha förde fram var att i spel så finns en marknad för företag att marknadsföra sig. Undersökningar visar på att spelare vill ha riktig reklam i spelen på annonspelare mm för att få en verkligare bild av spelet. Tänk om man i spelet hade en bank och att man under spelets gång kunde köra in och parkera och göra sina bankärenden. Eller varför inte gå in i musikaffären och lyssna på skivor och beställa hem musik. När allt fler kopplar upp sig mot Internet för att spela mot andra så öppnar detta nya möjligheter. Intressant och fullt realistiska tankar.

Han fortsatte med att säga att det viktigaste som sker just nu är sökmotorernas intåg. (Som sökmotoroptimera så får jag väll hålla med honom.)
Ett annat roligt exempel på att dra besökare till sin hemsida och få folk att återvända kan vara att en site som Loreal köper in Tv serien Vänner och visar den på sin site. Istället för all tråkig information om alla produkter så går man dit och tittar på vänner och är samtidigt mottaglig för företagets budskap.

Mobiltelefoner och kuponger. Kuponginlösen börjar med att testa kuponger via mobilen. Varför har ingen kuponger på sin hemsida? Månadens kupong? Få folk att återvända till din hemsida.

Slutligen visar han på 7 strategier för att lyckas.

1. Skapa en digital kommunikationsstrategi. Ingen vet vad det är så därför borde den kunna sätta igång lite nya synsätt, tankar och idéer.

2. Digital närvarostrategi.

a. Sökmotoroptimering

b. Sökmotormarknadsföring

c. Affiliates

3. E-shopping management strategi

4. Vi måste finnas där folk söker.

5. Tänk webb först! Bilbranschen har bytt ut sina gamla processer och idag går du ut på ett bilmärkes hemsida för att skräddarsy bilen innan du besöker bilhandlaren.

6. Internet är den viktigaste kommunikationskanalen.

7. Kunden vet vad de vill ha och är pålästa när de tar kontakt med dig inför ett köp. Kunniga kunder.


Mitt i allt så slår det mig att bloggandet i mångt och mycket är ett aktivt tvånsmässigt sätt att själv fördjupa sig inom sitt område. Det blir en källa till kompetensutveckling för mig som äger bloggen samtidigt som det blir en källa för informationsinhämtning för besökaren. Något även en av Sveriges vassaste bloggare Fredrik Vass med bloggen Bisonblogg höll med om när jag träffade honom i en pauserna. Man tvingas som bloggare att läsa på och vara uppdaterad inom sitt område.

Nästa person ut är Anna Frick från Farfar. Ämnet ”Framgångsrika webbkampanjer”.
Inleder med att berätta att hon ska presentera ett par verkliga case, vilket efterfrågades av publiken efter dag 1.
Hon berättar om kampanjen de genomförde åt SBAB där briefen var hårt hållen och budgeten begränsad. Deras uppgift var att göra en kampanj på nätet. De valde att,

- köpa en annons

- satsa allt på en dag

- enbart synas på en site


Resultat!
De målade alla annonser på Aftonbladet.se svarta under en dag i maj. Genom att köpa all plats och lägga ut fiktiva annonser tillsammans med den annons de producerat målade de alla annonser svarta och växlade över till SBABs budskap, ”SBAB tar bort topplånen”.

Man fick 35000 klick på annonsen vilket genererade 1000 affärer på i genomsnitt 1 miljon kronor i utlåning till SBAB (1 miljard totalt). På detta var SBABs förtjänst 10 miljoner. Kostnaden för hela kalaset gick på 0,5 miljoner kronor.

Varför lyckades man?

Garanterade man kunden ett resultat? Nej! Byrån var säker på att det skulle ge resultat och kunden måste ha förtroende för byrån. Det är ett risktagande för SBAB men risk och avkastning hänger ihop precis som vid alla investering. Man hade ett starkt budskap, ett etablerat och välbesökt media och en byrå med gott rykte om att kunna genomföra denna typ av marknadsföring.

Nästa case hon presenterade var med Nokia. Där fick man friare tyglar men ändock med klara begränsningar i briefen. Uppgift att marknadsföra Nokias nya Nserie med videokamera. Man var också tvungen att spela in filmen med mobiltelefonens videokamera och inte göra några förbättringar efter i filmen. Resultatet blev ett antal filmer som spreds via viralmarketing (gratis) – seeding på ett antal forum där man planterade URLn till filmerna. Filmerna fick ett mycket bra mottagande då de byggde på att ”fånga tillfället när det uppenbarar sig” och bestod av ett antal roliga filmsnuttar. Totalt sågs filmerna av 68 miljoner människor.

Sista föredraget innan lunchen hölls av Frank Ericson Vd på Advertising.com. Ämnet ”Beteendestyrd markandsföring på Internet”.

Han började med att berätta att denna typ av marknadsföring växer otroligt snabbt i USA. Mycket tack vare det enormt bra resultat men når med marknadsföringen. En annan orsak är att annonsutrymmet börjar ta slut på de etablerade siterna som har mycket trafik idag. Beteendemarknadsföring handlar om hur individen beter sig i olika medier. Istället för att tro att din målgrupp beter sig på ett visst sätt, mät och undersök verkligheten. Den typ av marknadsföring Frank pratade om kallade han riktig beteendemarknadsföring och den styrs med hjälp av cookies.

1. Mät vad besökarna gör och fånga upp dem via kända siter.

2. Ut på nätet med dem.

3. Analysera vart de går.

4. Presentera en individuell annons på de siter som besökaren besöker.

5. Styr dem till din site.


Integriteten kom på tal kring detta. I USA finns ett register dit du kan anmäla dig om du inte vill ha denna typ av individinriktad marknadsföring. Frank betonade att han såg det som mer integritetskränkande att få reklam till sin 3-åriga dotter med erbjudanden om att köpa kläder, där företaget vet föräldrarnas namn, inkomst och var det bor. Till skillnad från riktig beteendemarknadsföring där du enbart vet att just en specifik dator har ett visst beteende. Oftast har datorn en användare och inte flera. Men du vet inte vad personen heter, vart han/hon bor eller vad barnen heter.

Systemet fungerar så att du med hjälp av t.ex. Aftonbladet.se får en cookie placerad på alla som besöker Aftonbladets sportsidor. Aftonbladet har inte utrymme att sälja mer annonser men de kan sälja möjligheten att spåra beteenden. Efter att ha studerat det mönster som dessa surfare uppvisar på andra siter med hjälp av cookien, så kan man sedan placera ut annonser på olika siter där priset för annonsen är betydligt mindre än på Aftonbladet och där annonsen syns bättre då konkurrensen från andra annonser är minimal. När sedan vår besökare besöker denna site igen så visas en annons som påminner honom att det är dags att gå in på Fords hemsida och konfiguera en bil. Eller vad man nu kan hitta på. Du kan styra annonsinnehållet utifrån besökare så att de som redan besökt Ford blir påminda om att de har varit inne och påbörjat en konfigurering. Dags att avsluta konfigureringen.

Det kändes som att detta är något som kan göra många siter mer intressanta för annonsörer som använder beteendemarkandsföring. Frank sa att genomslaget sker i USA under 2006 och bör därför få sitt genomslag i Sverige om ca 12-18 månader.


Paneldebatten innan lunchen!

Seeding är en form av marknadsföring som inte känner av några geografiska gränser. Den sprider sig av sig själv och är inte direkt kontrollerbar.

Beteendemarknadsföringen kommer och då mest pga att det är slutsålt på de stora siterna. Mätbarhet och mycket goda resultat. ”Vem klickade senast på din annons i morgontidningen?”

Slutligen fick panelen en utmaning från en av åhörarna. Hur skulle de marknadsföra en site som säljer T-shirts av standardsnitt med en kassa på 100 tkr?
Bäst svar kom från Frank som löd enligt följande:

- Se till att de skänker sin gamla t-shirt till någon typ av insamling. Få ett bevis på detta.

- Ge alla som skänkt sin t-shirt och gjort en behjärtansvärd insats 10% rabatt när de köper en ny t-shirt.

- Starta en blogg som tar upp ämnet.


Kolla in Threadless hur de säljer T-shirts på nätet!

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet