onsdag, juli 06, 2005

Använder MSN den av Google introducerade Sitemap?

Jag har i statistiken för de sidor som jag lagt ut en Sitemap märkt att MSN:s spindel har gjort betydligt fler besök senaste tiden. Det är märkbart då jag kan jämföra de hemsidor som jag använt "Googles" Sitemap teknik med de hemsidor jag ännu inte använder detta på. MSN ligger tätt efter Googles besök på hemsidorna och verkar använda just filen Sitemap.txt och Sitemap.xml vilka nu ligger bland de mest besökta sidorna.

Att tekniken fungerar syns också på att Google verklligen gör återbesök utifrån angivna parametrar i Sitemap. Besöken från Googles spindel har ökat väsentligt.

Har detta påverkat rankingen av min egen hemsida i sökresultaten?
På vissa sökord har hemsidan en betydligt bättre ranking och på vissa har den nästintill försvunnit(?). Det sammantagna intrycket är att fler sidor indexerats och nya sidor kommer upp tidigare i resultaten. På det hela taget en teknik som verkar fungera men som också ökar trafikvolymen till hemsidan. Ett gott råd till de med stora webbplatser med många sidor som ska besökas ofta är att tänka över en Sitemap påverkar volymen i trafik till ditt webbhotellabonnemang.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du skriver Sitemap.aspx, men du menar väl Sitemap.xml?

Peter Isaksson sa...

Jepp! Ursäkta.

Anonym sa...

Inget tyder på det. Jag har haft sitemap.xml i min rotkatalog i några veckor men i loggarna finns inget anrop av msnbot till filen.

/SH

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet