onsdag, mars 29, 2006

Effektiv sökmotoroptimering - Personalized Search.

Framtidens sökmotoroptimerare kommer att ställas inför nya krav. Genom att se dessa krav idag så kan man även till viss del förstå hur sökmotorerna tänker för att utveckla och göra sina sökalgoritmer bättre. Bättre så att vi som söker på en sökmotor ska få mer relevanta svar som möter den fråga vi ställer på sökmotorn. Med denna fråga i minnet så ser vi även lite av framtidens resultat.

Google har en tid pratat om att göra allt mer individuellt och personanpassat. Google toolbar och vad Google kallar Personalized Search! Skaffar du ett Google Account så kan du ansluta dig till en tjänst som sparar din sökhistorik. Ju fler sökningar som lagras desto bättre blir Google på att presentera sökresultat anpassade efter just din sökprofil. Skillnaden på sökningen "Java" är ett mycket bra exempel. För den vanliga surfaren så betyder det oftast kaffe. Men för en programmerare så betyder det programmeringsspråk. Google kan då baserat på sökhistorik leverera sökresultat som passar programmeraren specifikt och kaffeälskaren får sina specifika kaffesvar. Innehåller din sökhistorik geografiska data så kommer denna variabel att finnas med. Allt som gör din sökning mer relevant för just ditt personliga sökmönster.

Vad kan det här betyda för oss sökmotoroptimerare?
Relvansen kring vad varje sida innehåller ökar. Temat (Java jämfört med java) för siten måste gå att klargöra när Google spindlar sidorna. Klickfrekvens blir viktigt även för organiska sökresultat. (Något som idag finns med i AdWords - betald annonsering på sökmotorerna). Ju fler som klickar sig till en sida desto bättre. Besökare som inte återvänder direkt från sökresultatet utan går vidare på siten ökar sitens popularitet. Besökare som återvänder tillbaks till sökresultaten från sidan de besökt gör att sidan riskerar att sjunka längre ner i sökresultaten, beroende på tiden. Om en besökare går till en site via resultatet och är borta X antal minuter så borde tiden spela roll för sidans popularitet. Återvänder besökaren direkt så var inte siten vad besökaren sökte efter utan man återgår till sökresultaten för att gå till en ny site. Vilket även pekar på att själva sökresultatet inenhåller relevanta sidor. Detta gör då att dessa siter kopplas som bra i förhållande till sökfrasen = högre points och relevans.

Summerat (dax för mat):
- Relevans
- Tid på siten
- Personliga sökmönster
- Klickfrekvens
- Högre krav på att webbplatsen levererar på ett bra sätt.

Kolla in Dells sätt att leda en besökare till köp! Vi måste kunna göra detta bättre på alla siter. Att leda besökaren till beslut och avslut baserat på vartifrån besökaren kommer in på siten. Beroende på vilken sökfras som används så måste besökaren ledas till rätt plats på webbsiten. Rätt plats så att man får besökaren att ta rätt beslut!

Läs mer på Googles webbplats om Personalized Search.

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet