tisdag, december 09, 2008

Flykten till annonsering på Internet!

Mätbarhet är en faktor som gjort annonsering på Internet till en vinnare jmf med traditionella annonsmedier. När alla andra annonsmedia minskar så ökar Internetannonseringen. I tider av nedgång och kris så ser man att fler företag ser över marknadsbudgeten och vill vara säkra på att man får ut mesta möjliga av de pengar man spenderar på marknadsföring.

Internet kan erbjuda den typ av mätbarhet, analys, uppföljning och åtgärder som eftersöks för att kunna följa upp effekterna av sina spenderade annonspengar. Marknadsföringen på Internet erbjuder mätbarhet så att det enkelt går att ställa kostnad mot intäkt, kostnad mot effekt, kostnad mot målfokus och samtidigt leverera en flexibilitet som gör att man kan utveckla kampanjen och lönsamheten under pågående kampanj. Ibland så enkelt att man inte ens behöver använda sig av sin reklam- eller kommunikationsbyrå.

Budskapet lever längre på Internet till en kostnad som oftast är långt under vad tidningar, tv eller radion kan erbjuda. Internet erbjuder en levande kommunikationskanal som det går att påverka/utveckla medan besökaren tar in budskapet. Man bygger och skapar en djupare relation till besökarna genom att locka med en liten annons, erbjuda möjligheter på en kampanjsida på webben (målsida) och fördjupa relationen genom att erbjuda närliggande information/möjligheter som besökaren också kan vara intresserad av. På så vis skapas en relation som man sedan kan fördjupa.

Genom att man kan utveckla och förändra budskapet medan kampanjen pågår, så är det möjligt att på så vis erbjuda besökaranpassad information. Återvändande besökare kan exponeras för helt ny information som baseras på deras tidigare besök medans nya besökare kan få specialanpassade erbjudanden och rekommendationer utifrån vad andra besökare visat intresse av. På detta vis så kan vi genom samma annons ute på Internet anpassa det slutgiltiga budskapet för varje enskild besökare. Sannolikheten att lyckas med sin kampanj ökar och vi kommer att få en mycket effektivare kampanj.

Prismodellerna på Internet för att ta betalt för annonsering skiljer sig mellan webbplatserna. De webbplatser som vill ha fasta priser för exponering av annonsen är ofta webbplatser som tidigare har verkat inom de traditionella medierna tidning, tv och radio. Där är räckvidd och exponering viktiga parametrar för hur mycket en annonsplats kostar. Andra aktörer som inte har en historia inom traditionella annonsmedia har ofta en betalmodell som bygger på antalet besökare som klickar på annonsen. Risken för klickbedrägerier finns och är mer vanligt bland mindre webbplatser medan större webbplatser har tekniker för att hantera en del av denna problematik.

Det intressanta är att dessa två betalmodeller för annonsering på Internet skiljer sig åt i skyldigheter och ansvar. I den första modellen med fast pris för exponering så läggs hela ansvaret på dig som företag att skapa en så attraktiv annons att annonsen genererar trafik. Man måste som kund lite till de besökarsiffror som man får presenterat för sig och sedan köpa x antal exponeringar alternativt x antal veckors exponering. I det andra scenariot ligger det mer på innehavaren av webbplatsen (säljaren) att se till att det kommer tillräckligt med trafik till webbplatsen så att man får betalt för de annonser som ligger uppe. Ingen trafik till webbplatsen genererar inga klick vilket leder till noll på intäktskontot.

Slutligen om man vill jämföra traditionella annonsmedia med Internet så måste man även inse att Internet är en ny kanal för annonsering och att det finns många olika sätt att genomföra sin kampanj på om man väljer Internet som marknadskanal. Men hur det än är så är Internet en mycket målfokuserad annonskanal där man kan rikta budskapet till sin målgrupp, mäta utfall, se effekt och göra åtgärder för att öka lönsamheten medan kampanjen pågår.

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet