måndag, december 22, 2008

Sökmotoroptimeringen är död?

När sökmotoroptimering går allt mer mot personliga sökresultat i framtiden så minskar företagens möjlighet att påverka den egna webbplatsens ranking. Med Google SearchWiki som lanserades i november så kommer man, när man är inloggad på det egna Google kontot, att kunna påverka vilka och hur sökresultaten visas.
Om jag söker på ”semestertips i Dalarna” så får jag upp ett antal söksvar på Google. Jag kan då själv sortera och ranka de olika resultaten efter hur bra jag tycker att de är och på så vis nästa gång jag söker få upp dessa företag först. Det är också möjligt att lägga till kommentarer för varje enskilt sökresultat.

Hur kommer detta att påverka sökmotoroptimering framöver?

I dagsläget så finns denna tjänst enbart för de engelskspråkiga versionerna av Google. Google säger att man kan komma att låta någon eller några av de variabler som ingår i Google SearchWiki att även ingå bland alla de variabler som styr det neutrala sökresultatet. Vad som kommer att ingå är inte klart men det kan komma att ha att göra med kommentarer och den något diffusa variabeln som hanterar förtroende för en webbplats.

Det kommer att bli allt viktigare att ha ett bra innehåll på webbplatsen som kan hjälpa besökarna till att besvara vad de vill ha besvarat. Vikten av själva rankingen kommer inte att vara lika viktig utan vi kommer mer att gå emot vikten av att kunna analysera våra besökare för att kunna utveckla ett bättre innehåll.

Nackdelar? Dina konkurrenter skulle kunna skriva negativa kommentarer om ditt företag och hur detta kommer att påverka rankingen framgår inte. Sökmotoroptimeringsföretag kommer att börja arbeta med att skriva positiva kommentarer om sina kunders webbplatser. Sökmotoroptimeringsföretagen som redan idag sitter och bloggar om sina kunder för att bygga många ingående "bra" länkar kommer att flytta över till Google SearchWiki för att kommentera och flytta upp sina kunders webbplatser i sina egna personliga söklistor. Något som kommer att påverka det neutrala sökresultatet när en person som inte är inloggad med sitt Google konto gör en sökning. Genom kommentarer kommer man att driva trafiken då kommentarer om en webbplats är synliga för alla, medan det individuella sökresultatet kommer att vara personligt.

Så vad ska man göra som företag?
Se till att ha ett fokuserat och bra innehåll som möter era besökares krav på svar på de frågor de ställer via Google. Fokuserat innehåll, bra innehåll, olika typer av innehåll och kundreferenser kommer att bli än viktigare. Företag måste kunna bli mer auktoritära inom sitt verksamhetsområde och dela med sig mer via webben av den information och kunskap man besitter. Detta leder till en högre transparens och fler kommer att veta mer om företagets prordukter och tjänster.

Hur vet man vilket innehåll som är bra respektive mindre bra? Här ser man att den trend som redan påbörjats med att allt fler företag arbetar med webbanalyser kommer att förstärkas. Webbanalyser kommer att vara en kritisk framgångsfaktor för att överleva på Internet. En webbanalys ger svar på många av de frågor som ställs kring vad som bör utvecklas på webbplatsen och hur man ska exponera det.

Vi får se hur länge det dröjer innan funktionen dyker upp på Svenska. Men att den kommer är redan klart, frågan är bara när! Det kan bli nästa stora omvälvning inom sökbranschen som kommer att tvinga hela sökmotoroptimeringsbranschen att gå från dagens rankingfokus till mer innehållsfokus. För vad är skillnaden på att bli ratad när besökaren kommer till webbplatsen, respektive att bli ratad redan i den personliga sökresultatlistan? Innehållet är det som avgör hur många av webbplatsens besökare som genererar klirr i kassan. En positiv avkastning på investerat kapital är det alla vill ha och detta uppnås via trogna och återkommande kunder som pratar gott om företagets produkter och tjänster.

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet