tisdag, oktober 30, 2012

Google Now and the predictive future of search

Google presenterar i videon deras modell för hur de ser på att det framtida söket kommer att fungera. Ett sök som kommer att bli mer relevant och sätta svaren i sökfrågor i användarnas kontext. En bidiskussion som säkerligen kommer att hettas upp ytterligare iom detta är hur Google tar del av min privata information och använder denna. Som jag ser det har jag inga problem med det om det, som det beskrivs i filmen, inte görs publikt utan knyts till mina personliga sökningar. Jag kan då få ett intelligent sök som inte bara är ett sök utan även fungerar som påminnelsefunktion där jag får upp information innan jag ställt frågan genom att Google använder min personligt lagrade information. T.ex. om jag ska åka tåg och har fått tågreservationen via Gmail så kan Google presentera den informationen när jag anländer till tågstationen.
Det unika i deras lösning är att man kopplar ihop alla sina produkter och får det att fungera som en "digital minnesplats" för min personliga information och kopplar sedan ihop detta med den publika informationen på webben när jag eftersöker information. Det här resulterar i ett svar som blir personligt anpassat utan från mig. Att få sök att fungera på det här sättet kommer att kunna skapa helt nya möjligheter kring hur vi bör tänka i former av marknadsföring och närvaro i sök på webben. Spännande och kul framtid....inte allt för långt bort.


Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet