måndag, juli 04, 2005

Google bäst på att referera sökningar till företags hemsidor.

Helt klart skickar Google fler Internet användare till kommersiella e-sajter.
Lägger man ihop alla andra sökmotorer så är ändå Google no.1 enligt en undersökning genomförd av företaget WebSideStory i USA. WebSideStory tittade på all trafik den 6 juni som gick till företag inom deras nätverk som omfattar allt från stora företag inom elektronik till tusentals mindre företag. Man såg att mer än hälften, 52%, av all trafik kom via sökningar på Google.

Förra året var Googles andel 45%. Siffrorna avser trafiken för USA. 25% av trafiken kom från Yahoo! och MSN hade enbart 10% av hänvisningarna från fg års 16%. Att MSN sjunker beror bla på att man lanserade sin egen sökmotor i Januari 2005. Tidigare har man använt sökreslutat från Google.

Man såg även att Google svarar för en stor del av hänvisningarna från utomlands också. Google är ansvarig för 91% av hänvisningarna från Tyskland, 81% från Australien, 74% från Storbritannien och 42% från Japan.

Källa Media Post Publications www.mediapost.com.

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet