onsdag, juli 06, 2005

RSS har en dubbel positiv sökoptimeringseffekt.

RSS ger sökmotoroptimeringsfördelar för både den som skriver och publicerar och de som abonnerar på en RSS artikel. (Läs mer om vad RSS är.)
Den som skriver och publicerar en RSS artikel får två typer av webbtrafik. Först den naturliga trafiken från nätverket av abonnenter på RSS artikeln. Detta sker utan hjälp av sökmotorerna.
Den andra typen av trafik är den som kommer via den sökmotoroptimeringsfördel som det är att ha en textlänk på varje abonnents hemsida/blogg. Länkpopularitet har alltid varit en viktig del i mätning av en hemsidas ranking i sökresultat.
Det kan också utryckas som att RSS publicister kan få sin textlänk publicerad på flera tusen relevanta hemsidor. Detta i sig kan driva hemsidan till en no.1 placering på sökmotorernas resultatlistor. Vilket i sin tur kan generera tung organisk trafik.
För att erhålla denna maximala effekt så bör RSS publicisten optimera sin RSS artikel för sök. Ett sätt att göra detta är att se till att titel och beskrivning i XML filen är nyckelordsrika.
Hur ser framtiden ut för RSS?
Vårt föregångarland på detta område, USA, tror flera att man kommer att sluta abonnera på e-post utskick och istället abonnera på RSS artiklar.
Om du är ny, vilekt de flesta av oss är, och vill hoppa på tåget direkt så gör du det enklast genom att laddar ner en RSS aggregator (som du kan hitta här). Sedan är det bara att abonnera på de RSS artiklar som intresserar dig.
Det verkar som att RSS kommer starkt som kanal för interaktiv marknadsföring och ska inte ignoreras. Den kan användas som en del i en interaktiv mix för att öka sökmotorrankingen, underhålla och bygga relationer och för att driva trafik från abonnenterna till din hemsida.

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet