onsdag, maj 10, 2006

Telefonsäljare i farten

Telefonsäljare i farten – se upp med vad du köper!

”Senaste månaden har det varit många telefonsäljare som kontaktat företag i Dalarna om att köpa tjänster som ökar synligheten på sökmotorerna Google, Yahoo och MSN. Många gånger utlovas det guld och gröna skogar och försäljningsargumenten är starkt överdrivna eller rent av felaktiga.”

Tidigare har vi varnat för otillåtna metoder som används på hemsidor för att manipulera sökmotorernas resultat. Nu använder sig några av de företag som arbetar med att hjälpa andra företag att hålla sig inom ramarna för vad som är tillåtet, själva oseriösa försäljningsargument när de ringer upp företagen.

Som företagare har vi lärt oss att vara extra vaksamma när telefonsäljare ringer. Under en period så har flera företag verksamma inom sökmotoroptimeringsbranschen ringt upp företag för att erbjuda sina tjänster. Vad man som företagare ska se upp med när man erbjuds dessa tjänster är argument som:
- Företag som garanterar er hemsida en viss placering på sökmotorerna.
Inget företag kan garantera att en viss hemsida kommer att visas på en viss placering. Ofta blandar säljarna avsiktligt ihop ”sponsrade länkar” med ”sökmotoroptimering” och säger sig kunna garantera en placering. Det du köper om någon garanterar en viss placering är oftast en annons på en sökmotor (som de inte heller kan garantera placeringen för under en längre tid).

- Du kommer att ingå i vårt länknätverk som ger dig 20000 länkar till din hemsida.
Att andra hemsidor länkar till din hemsida är bra och viktigt. Det säljarna ”glömmer” att säga är att de företag som länkar till dig bör ha en hemsida som är inom samma verksamhetsområde som din hemsida eller ett närbesläktat område. Det spelar alltså ingen roll om du får en massa länkar från ”byggföretag” om du själv har en hemsida som handlar om ”psykologi”.

- Vi erbjuder externa lösningar och därför behöver inte göra några ändringar på hemsidan.
Externa lösningar handlar oftast om rent otillåtna metoder som att skapa olika typer av sökordssidor som har till syfte att attrahera sökmotorerna men som en vanlig besökare aldrig ser. Sökmotoroptimering innefattar alltid direkta åtgärder på hemsidan.

Innan man som företagare köper en tjänst inom sökmotoroptimering, ökad synlighet på sökmotorerna, marknadsföring på sökmotorerna eller någon annan typ av tjänst som syftar till att öka antalet besökare till hemsidan, kontrollera alltid med andra företag inom samma bransch vad de säger.

På Googles hemsida finns det riktlinjer för vad man bör tänka på innan man köper denna typ av tjänst. Läs mer på: Google Guidelines

En del av våra konkurrenter kanske skulle säga att vi skrämmer företag när vi publicerar information som denna. Det har även hänt att konkurrenter sagt till våra kunder att vi använder oss av skrämseltaktik för att få nya kunder. Vi tror dolc att det krävs mer för att skrämma en företagare och undrar mer varför vissa av våra konkurrenter blir så uppjagade när vi berättar hur saker hänger ihop! Har man inte själv rent mjöl i påsen så vill man givetvis inte bli synad. Kan det vara så det ligger till hos några av våra kollegor i branschen?

Peter Isaksson ägare till Papangoo AB är lokalt och regionalt aktiv i företagarfrågor genom sitt engemang som vice ordförande i Företagarna i Mora och styrelseledamot i Marknadsföreningen i Dalarna.

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet