fredag, mars 09, 2007

AJAX och sökmotoroptimering

Diskussionerna är många och höga angående det fantastiska med att använda AJAX när man skapar dynamiska webbplatser. Webbutvecklare kan motivera att applikationerna nu går snabbare att ladda och att fördelarna är många för besökarna. Så långt stämmer det faktiskt och AJAX är en lösning som gör det snabbare att surfa på de webbplatser som använder detta.
Vad är då AJAX?
Jo det handlar om en blandning av två tekniker som funnits ett tag. Nämligen JavaScript och XML. Nämner man JavaScript så börjar de som är vana med sökmotoroptimering att inse att det vankas problem. Sökmotorerna har problem med att köra JavaScript och kan därmed inte klara en AJAX lösning.
Sökmotoroptimering Vs AJAX!
För att klara av att sökmotoroptimera en AJAX sida behöver man skapa unika sidurl för varje enskillt innehåll och unika sidtitlar och description taggar för dessa. Sedan måste man göra dessa URL tilgängliga för sökmotorerna. Det går även att använda "noscript taggen" för att lägga upp innehållet. Men då frångår man oftast det dynamiska i sin applikation och det blir att hantera statiskt material. En statisk länk i den dynamiska mallen som tar dig till en sida där de dynamiska länkarna ligger som statiska länkar till varje enskild sida är en lösning vi funnit att fungera.

Det vore intresssant att höra om någon annan har erfarenhet av att lösa detta på annat sätt.

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet