måndag, mars 12, 2007

Vad vill du betala för en annons på Internet?

Vad är du beredd att betala för en annons på Internet? Vad svarar du när "katalog" försäljarna från Eniro, Hitta, Företagskatalogen, Din Del och andra ringer för att erbjuda dig att köpa sökord och få en bra placering hos dem? Är det värt att lägga pengar på denna typ av annonsering?
En fråga man bör ställa sig själv och den uppringda försäljaren är hur många hänvisningar man kan förvänta sig från den aktuella "katalogen"? Med katalog menar vi att man deltar i deras respektive internetkatalog. Med hänvisning avser vi en person som söker i någon av katalogerna och sedan klickar på den länk du köpt av katalogföretagets säljare.
Statistiken kring detta är något svår att få fram exakt. Men en ungefärlig fördelning mellan de största aktörerna ser ut enligt följande:
Google 65-75%
MSN 15-25%
Eniro 5-7%
Altavista 3-5%
Yahoo 1-2%
Övriga 2-3%

Statistiken avser antalet hänvisningar på Internet till olika webbplatser. Vi ser att Google är den klara dominanten på denna scen. Eniro är den största "katalogen" som visar sig i statistiken. Vad är det då värt att annonsera på de mindre katalogerna eller på Eniro jämfört med att annonsera på Google? De flesta söker information via Google och det krävs inget geni för att inse att de tusenlappar det kostar att medverka på Eniro mfl, är dyrköpta annonser som inte genererar så mycket trafik.

Vad är du som köpare beredd att betala för en hänvisning?
Det jag själv funderar på är när katalogföretag ska gå ifrån den stelbent gammalmodiga kostnadsmodellen att ta betalt per införande. Att köpa sökord på Eniro kostar per sökord och du finns med i 12 månader. Du betalar per införande!
Att köpa sökord på Google bestäms uifrån hur mycket du vill lägga på annonseringen, vad du anser det värt att annonsera. Antalet ord kan i princip vara oändliga beroende på din budget. Men en normal annons kan handla om upp mot 20-30 nyckelord och sökfraser. Du betalar sedan per klick och kan aldrig betala mer än vad du angett i din dagliga budget för annonseringen.
Ett tredje alternativ är att ta betalt för säg 200 klick till ett fast pris. Du får betala 2000 kr för 200 klick och använder de sökord du själv vill. Ett alternativ som ger dig något tillbaks i förhållande till det du betalar för.

Men att betala för något som man inte vet om man får levererat? Det känns gammalt och förlegat. Intressant att se att Eniro tar in Jajja för att erbjuda sökmotoroptimering! Man vill kunna erbjuda en mer komplett portfölj av tjänster till sina kunder!

Vi får se hur de olika betalmodellerna utvecklas hos de olika söktjänsterna i framtiden! En sak är dock säker och det är att idag behöver man inte betala för en annons på Internet utan att kunna ställa krav på leverans i form av trafik om man så önskar.

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet