onsdag, mars 03, 2010

Sociala medier och sökmotoroptimering

Jag har ingen egen "hemsida". Min närvaro på Internet utgörs av min sociala plattform. Idag består den av följande platser:
Hur påverkar det här min synlighet i sökmotorer och i de sociala medierna? Genom att göra en sökning på det ord, webbanalys, jag valt att "branda" mig kring får man fram följande resultat:

(Noterat 20100314 - resultaten har förändrats efter publiceringen!)
  • Google (5) Twitterprofilen
  • Blog search Google (2) Pladdangoo bloggen
  • Slideshare relevanssök (1)
  • Slideshare senaste (1)
  • Slideshare visningar (5 och 7 med 503 resp. 342 visningar)
  • Facebook (1) Fanpage Webbanalys (ingen konkurrens)
  • Twitter (1)
  • Yahoo (3) Twitter profilen
  • Bing Svenska (9) Twitter profilen
  • Bing Engelsk (1, 2 och 9) Twitter profilen och Slideshareprofilen
Bevisligen kan sociala medier ha en avgörande betydelse för att skapa synlighet dels i sökmotorernas sökresultat men även på respektive sociala media.

Sökmotoroptimering kan utifrån denna lilla egensnickrade studie bestå av två delar som båda ger bra resultat. Dels att sökmotoroptimera den sociala närvaron med hjälp av valda nyckelord och sen den mer traditionella sökmotoroptimering av en webbplats. Bäst och mest genomslag? Det beror på målgruppens beteende. Men den totala trafiken till allt innehåll i form av besökare till bloggen, lästa Twitter inlägg och antal visningar på Slideshare är betydande för en enskild person (anställd konsult).

Gå gärna in på respektive konto för att se hur det ser ut med besökare:

Läs begrunda och fundera på vad detta kan betyda för dig? Om inte annat kan ni gotta er en stund åt att ha fler läsare än jag på bloggen! :-)


2 kommentarer:

deeped sa...

Hade ju varit lite bra att länka till kontona ;)

Peter Isaksson sa...

En tanke! I ivern att producera "glömde" jag det mest uppenbara! Ska åtgärdas. Det är lite tjusningen med en blogg. Den utvecklas utifrån inkommande synpunkter och kommentarer.

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet