söndag, februari 27, 2011

Dax att lägga ner "hemsidan"

Är det dax för många av de mindre företagen och företagarna att lägga ner sin egen hemsida? Om jag skulle ge rådet idag till en enskild företagare eller småföretagare så skulle jag råda dom att skippa hemsidan.
Det går att nå framgång och synlighet i Googles sökresultat utan en egen webbplats (hemsida). Mitt eget exempel är min egna närvaro med bloggen Pladdangoo, mitt Twitter konto, Slidehare presentationer och LinkedIn profilen i Googles sökresultat. Utöver dessa så har jag ett antal andra platser för att förbättra min plattform på webben och synlighet i sökresultaten.
För företagare så går det alltså att skapa sig en bra plattform som driver avslut och genererar affärer. Genom att använda befintliga sociala medier så blir det lättare och tar mindre tid att lägga upp innehåll och hålla kontakten med sina nuvarande och potentiella kunder.
Men hur gör man om man vill boka eller köpa en tjänst direkt över nätet? Säljer man produkter via webben så kan det vara försvarbart att ha en egen webbshop. Men det kan också räcka med att köpa in sig i en befintliga plattform. Det kan till och med räcka med en butik på Blocket för de flesta. Kanske att MarketplaceFacebook kan vara något?
Oavsett så ser jag den roll som en webbplats haft tidigare förändras i grunden. Vad vi ska presentera på vår webbplats och vilket syfte som finns med dess närvaro bör identifieras och vara väldigt klart. Det har blivit viktigare att se till den totala närvaron och vilka roller som finns att fylla på webben som den ser ut idag.
En genomarbetad strategi för webbnärvaron ska kunna svara mot de behov som identifierats hos målgruppen. En självklarhet som ofta tappas bort på vägen och som försvinner i den administration det innebär att sköta och uppdatera en egen webbplats (hemsida).

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet