måndag, mars 28, 2005

Så här slår samverkande företag ut all lokal konkurrens!

Företag som samverkar med varandra kan enkelt cementera sin egen marknadsposition på sin egen geografiska marknad. Det här kan enkelt göras på Internet likväl som i den fysiska världen.

Om vi börjar med den fysiska världen. Det enda som krävs av dig som företagare är engagemang, samarbetsvilja och en vilja att dela på kostnader. Driver du ett företag som t.ex. säljer en produkt eller tjänst till husägare/villaägare/fritidshusägare så får du här ett konkret exempel.

Exemplet är lätt att flytta över till andra branscher och kräver som sagt enbart lite engagemang, samarbetsvilja och en vilja att dela sina kostnader med andra. Vad är då haken? Låter det lite för bra för att vara sant? Här kommer exemplet!

I en kommun finns ofta en viss förtätning av företag inom vissa branscher. Handlare ligger utefter gågatan och industrin på industriområden. Om jag nu vill kunna vara med på så många platser som möjligt så kan jag omöjligt som företagare ha butik eller kontor på alla platser som besöks av min potentiella kundgrupp som i detta fall utgörs av husägare.

Lösningen är samverkan. Samverkan har vi hört om jämt och ständigt men det har sällan resulterat i några konkreta affärer. Om vi samarbetar med andra företag som säljer produkter till husägare. Det kan röra sig om tygbutiken som säljer gardiner, möbelhandlaren, järnaffären som säljer spik och virke och färghandeln. Vi tar bara några av alla de som säljer varor och tjänster till en husägare. Hur ska då alla dessa företag samarbeta?

Jo! Genom att skapa en liten broschyr/folder som heter "Tips för husägaren" så kan alla samverkande företag få en broschyr/folder som mottagaren verkligen har nytta av. Den innehåller konkreta tips och råd om olika områden som är knutan till husägarens våndor och frågeställningar.

Alla samverkande företag får ett eget kapitel där amn ger tips och råd om just sitt verksamhetsområde. Man kan t.o.m. få nationellt kända personer inom branschen att skriva ett kapitel. I det aktuella fallet kanske man kan ha ett Timell avsnitt?

Hur flyttar man över det här tänket till webben och till respektive företags hemsida?
Det är vad nästa text på denna sidan kommer att handla om.

// Peter I

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet