måndag, mars 28, 2005

En optimerad hemsida innehåller relevant information!

Har du någon gång löst ett problem? Tog du betalt? Om ja så är du säkerligen i konsultbranschen och är van att ta betalt för att lösa problem. Om du säger nej, alltså inte tagit betalt, så är sannolikheten ändå stor att du har en kunskap som fler skulle betala för att få ta del av.

Jag har vid flera träffar där vi samlats för att lyssna på olika talare stött på andra personer som gratis och frivilligt delar med sig av sina egna erfarenheter och löser problem åt andra kollegor. Behjärtansvärt och det ger nog även en viss status i gruppen. Men vore det inte bra att kunna ta betalt för denna kunskap, eller i varje fall höja intresset på hemsidan genom att använda kunskapen på ett annat sätt.

Sätt upp en hemsida inom ditt verksamhetsområde där du ger råd och tips om just din bransch till andra kollegor. Ta betalt per fråga som ställs via e-post. Samla svaren i en bok och sälj denna på hemsidan som en manual över de vanligast förekommande frågorna inom din bransch och hur man löser dessa. Lägg in korta notiser på din egen hemsida som hänvisar till hemsidan med alla tips och råd. Länka tillbaks till din ursprungliga hemsida från sidan med tips och råd.

Det bästa av allt är att du kan tillåta andra att länka till din hemsida med tips och råd. De kan t.o.m få publicera material genom att ange källa. Du får då en hemsida med många ingående länkar. Viktigt för en bra sökmotoroptimering. Denna sida länkar sedan till din ursprungliga hemsida och vice versa.

Hög ranking och hög relevans = bra sökmotoroptimering. Förutom effekten att du kan hitta ett område där du kan sälja din kunskap till andra, så kanske du byter till att bli konsult på heltid. Välkommen in i spelet!

// Peter I

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet