måndag, mars 28, 2005

Optimera din hemsida och vinn nya kunder!

Jag ska ge ett exempel som bygger vidare på fg text om samverkan i den fysiska världen och hur man omsätter detta till Internet.

Med samma företag som du samverkar med runt en broschyr kan du också samverka med på Internet. Genom att samverka med varandra på Internet ökar ni era hemsidors möjligheter till bättre positioner på sökmotorernas resultatlistor. Hur förklarar vi sist i texten.

På din hemsida publicerar du länkar till de övriga företagen du samverkar med. Alla de företag som samverkar med varandra har länkar till varandra. Ett korsvis länkande.

Varje företag har levererat material till er broschyr/folder och anger även i denna adressen till sin egen hemsida där man presenterar fler tips och råd inom sitt område. Kanske att ni t.o.m. lägger till en funktion där ni lägger upp tips på presentlistor. T.ex. en lista med förslag på presenter till Mors Dag eller en mer allmän lista med födelsedagsförslag till far i huset.

Företagen i gruppen publicerar sedan de övriga företagens tips på sin hemsida som små rubriker inom respektive område. Länken går till det företag som levererar rubriken.

Effekten blir att ni alla kommer att ha ett mycket omfattande och intressant material som vänder sig till husägare. Det allra viktigaste för en bra sökmotoroptimering är att ha relevant innehåll på sin hemsida och bra samverkande företag med relevanta hemsidor.

Som sagt är det enkelt att hitta andra företagsbrascher där en bra optimering av hemsidan leder till vinster för alla inblandade företag. Här följer några punkter på de vinster man vinner inom sökmotoroptimering genom samverkan med andra företag.

Så här förbättrar du din position på sökmotorernas resultatlistor genom samverkan.
  • Fler länkar från andra hemsidor som pekar på din.
  • Relevant innehåll på hemsidan. Den är intressant för besökaren.
  • Hemsida som uppdateras med jämna mellanrum.
  • Fler besökare genom att du har fler vägar in.
  • Andra hemsidor som vill citerar din hemsida då du har bra relevant innehåll.
  • Högre grad av personer som går från besökare på hemsidan till kunder.

Lycka till!

// Peter I

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet