måndag, april 25, 2005

Google ändrar från pay-per-click till pay-per-show!

Google meddelade idag att man kommer att ändra sitt sätt att ta betalt för annonsering. För att få bort klick fuskarna så har man beslutat sig för att ändra så att du som annonsör får betala per tusen visningar av annonsen istället för varje klick på din annons.

Det här innebär att texten i dina onlineannonser behöver ha ordentlig spets i sitt budskap om du nu måste betala för tusen visningar istället för antal klick. Det kan också innebära färre annonser och ett högre pris på annonseringen då ingen vill ligga långt ner med en annons som man får betala för oavsett antal klick på annonsen.

Det kommer också att gå att köpa annonsplats på specifika hemsidor som ingå i Googles annonsnätverk.

Du kan alltså bestämma vilka eller vilken hemsida du vill synas på. En bra tjänst då det inte alltid är så att man vill synas på de sidor som återfinns i Googles annonsnätverk. Mer effektivt och förhoppningsvis högre relevans. Pris? Inte angivet!

Än så länge testas dessa tjänster hos ett fåtal utvalda annonskunder i USA.

Inga kommentarer:

Peter's shared items in Google Reader

FriendFeed - webbstrategi

Digisocial – om webbstrategi, social media och kommunikation på internet